Mag een agent in het vervolg zonder reden mijn ID-kaart opvragen?
Oké, dus ik werd deze avond gestopt door twee surveillerende agenten omdat ik mijn voorlicht niet aan had. Ik heb geen ID-kaart maar alleen een paspoort (en die niet bij me). Ik ben er goed vanaf gekomen met alleen een soort waarschuwing. Ze zeiden dat ze de volgende keer er op zullen letten. Wat als ik volgende keer zonder overtredingen langs kom? Mogen ze mij dan ook nog aanhouden en vragen naar identificatie omdat ik hem de vorige keer niet bij me had?
Komen dezelfde surveillerende agenten u een volgende keer tegen, dan is er een reden om naar uw identiteitsbewijs te vragen. De reden is de controle of hun waarschuwing heeft geholpen en niet door u aan de laars wordt gelapt. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Wat is dat toch met mensen die maar steeds weigeren om een id op zak te hebben? Jammer als je alleen een paspoort hebt dan neem je dat maar mee. Of schaf een id kaart aan. Het is nu eenmaal verplicht. En dan vaak nog kwaad worden ook als ze niet in een kroeg worden toegelaten of geen peuken mee krijgen.
Ik ben principieel tegen de wet. Vanuit een stukje burgerlijke ongehoorzaamheid zou het al een goede reden zijn om niet altijd een ID te dragen. Daarnaast zijn er ook vele praktische redenen waarom mensen soms geen ID bij hebben.
Een simpel voorbeeld is wanneer ik ga zwemmen. Mijn paspoort is niet geschikt voor het zwembad, en het onbeheerd bij de handdoek achter laten ervan lijkt me ook niet handig...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.