Mag ik stoppen met ouderlijk gezag?
k ben al een aantal jaren gescheiden. Onze dochter van 14 woont bij moeder. Ik ( vader ) heb kind om de 2 weken. Kind gaf aan dat minder te willen wat voor ons geen probleem is. Wel is/wordt het een probleem dat moeder kind zonder al teveel regels etc opvoedt wat inhoud dat het regelmatig botst. Ik heb hele andere ideeen etc over opvoeding. Ik wil het liefst het gezag aan moeder overlaten. Wel nog zal voor de rest alles doorgaan ( betalen alimentatie en omgang kind etc. Kan ik gezag stoppen
Je kunt ook aan de moeder van je kind aangeven dat jij je nergens mee wilt bemoeien.
Ook het wijzigen van het gezag moet door een rechter geregeld worden, waar kosten aan gebonden zijn en waar je een advocaat bij nodig hebt, ook hier heeft je dochter zeggenschap over, je zadelt haar dus wel ergens mee op.
Ga in gesprek met de moeder, vertel dat jij je aan haar regels wil houden en vraag haar wijzigingen hierin aan jou door te geven. Los het netjes samen op, dan heb jij, maar ook je dochter daar nu of later geen last van.
Ik adviseer je het zo te doen, je kunt niet in de toekomst kijken tenslotte en je voorkomt hier problemen met je dochter mee. Toegevoegd na 2 minuten:
Het kan dus wel, maar ik denk niet dat dit verstandig is. Bronnen:
- http://advocare.home.xs4all.nl/folder80.htm
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.