Mag mijn buurman zijn auto parkeren op zijn eigen grond als er een recht van overpad is?
Om bij mijn woning te komen moet ik, vanaf de openbare weg, over de toegangsweg van mijn buurman. Dit geldt voor meerdere achterliggende huizen en bewoners, die allemaal gebruikmaken van het recht van overpad.
De grond waar de weg is gesitueerd, is in eigendom van mijn buurman. Vanaf ongeveer 1982 wordt deze weg gebruikt bij mijn huis te komen. Het recht van overpad is overigens notarieel vastgelegd.
Nu wil mijn buurman regelmatig zijn auto parkeren op deze weg. Het is immers zijn weg en dan mag hij daar parkeren, aldus mijn buurman.
Ik kan er met mijn normale personenauto langsrijden, een klein bestelbusje komt er ook nog wel langs, maar een reguliere brandweerwagen zeker niet! Mag mijn buurman toch zijn grote Amerikaanse pick up truck/auto parkeren op zijn weg c.q. grond?
Ik denk dat dit is toegestaan, het is immers zijn grond en ik heb alleen het recht van overpad. Maar hoe zit dat juridisch? Kan ik bij een calamiteit (en de voortvloeiende gevolgschade) mijn buurman aansprakelijk stellen voor het belemmeren van de doorgang van deze toegangsweg? Aansprakelijk stellen kan altijd natuurlijk, maar zou een rechter dat ook inzien?
Hartelijk dank voor uw reacties, mede namens meerdere bewoners!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.