Worden inktvissen voor de consumptie in Nederland al beschermd?
Sinds een paar jaar zijn inktvissen opgenomen in de Wet Op de Dierproeven (WOD). Men moet voortaan een vergunning aanvragen voordat men op deze dieren (die ze ook wel koppotigen noemen), experimenten mag doen.
Maar wat ik me hierbij dus afvraag: zijn er ook wetten voor de bescherming van inktvissen die voor consumptie gebruikt worden? In het verleden was het namelijk zo, dat deze dieren letterlijk op een lijn te drogen werden gehangen na de vangst! (Zie foto). Is dit nog steeds toegestaan, nu ze immers ook voor dierproeven worden meegeteld?
Ja, dat natuurlijk wel, maar het gaat immers wel om dezelfde dieren. Daarom snap ik niet waarom je voor de ene industrie wel regels ervoor hebt, en voor de andere niet. Snapt u?
@Erna55
Ja, dat ze langzaam stikken natuurlijk... Het is bewezen dat deze dieren superintelligent zijn, en dat ze pijn voelen ook! Het is ook een feit dat vissen vaak een langzame verstikkingsdood sterven, en dat die ook kunnen lijden. Daarom wordt er ook naar effectieve bedwelming gezocht voor deze dieren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.