Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het strafbaar om een fiets die op straat niet op slot staat mee te gebruiken (na het uitgaan) en een paar straten verderop te parkeren achterlaten?

Een kennis vertelde dat een vriend van hem dit wel eens had gedaan en ik vroeg me af hoe dit zit, wat de gevolgen zijn en welke acties kunnen worden ondernomen door de politie. Het gaat om echt een oude kapotte stadsfiets.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Dat is joyriding en geen diefstal omdat je geen oogmerk hebt om het in eigendom te nemen. Joyriding van een motorrijtuig is ingevolge art. 11 WVW wel strafbaar maar een fiets dus niet.

http://www.advocaat-verkeersstrafrecht.nl/beoordelingskader-joyriding-art-11-wvw/

Toegevoegd na 19 uur:
In Belgie is de situatie net iets anders geregeld. Daar lijkt het wel strafbaar ogv gebruiksdiefstal ex art. 461: 'Met diefstal wordt gelijkgesteld het bedrieglijk wegnemen van andermans goed voor een kortstondig gebruik'. Ik weet niet heel zeker of onder goed ook fietsen worden bedoeld, maar het lijkt er wel op. Maar een dergelijke bepaling kent Nederland niet.

Toegevoegd na 20 uur:
De Nederlandse strafbaarheid van de delicten die worden genoemd in de Wegenverkeerswet 1994 is op verschillende aspecten gebaseerd. Het in gevaar brengen van het verkeer is zo'n aspect. Bij joyriding speelt daarnaast het niet respecteren van andermans bezittingen.

Wat betreft het niet respecteren van andermans bezittingen vind ik de situatie wel wat lastig misschien. En ik denk ook dat hetgeen waar je de fiets terugzet van belang kan zijn voor de beoordeling of er sprake is van diefstal. En uit die gedragingen moet dan blijken of je de bedoeling had het toe te eigenen of niet en dus niet een innerlijk motief van de dader. Als je de fiets op een plaats zet die alleen de dader weet te vinden of hij zet hem bij hemzelf thuis voor de deur zal al eerder van diefstal kunnen worden gesproken, maar openbaar een paar straten verder waar iedereen toegang toe heeft lijkt me niet erg toe-eigenend.
Uit jurisprudentie mbt joyriding van auto's kan ik niet meteen lezen dat de auto op dezelfde plaats terug moet worden gebracht.

Toegevoegd na 1 dag:
Ook het meenemen van de fiets van een postbode en die ergens anders neerzetten werd gezien (door de krant ?) als joyriding en niet als diefstal:
http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/gestolen-fiets-en-post-terug-1.2693533
erotisi
9 jaar geleden
Grijs geval.

Bij een motorvoertuig is dat strafbaar als joyriding. Maar over joyriding met niet-motorvoertuigen zegt de wet niets. (Wel over diefstal maar dat is wat anders.)
Computoon
9 jaar geleden
Ik vind het gewoon diefstal. Je eigent je eerst de fiets oneigenlijk toe (=diefstal) en vervolgens laat je hem weer achter (=illegaal dumpen van grof vuil). Als je hem weer op dezelfde plaats terug zou zetten, is het net weer een ander verhaal. Dan zou je het 'ongevraagd lenen' c.q. 'joyriding met een fiets' kunnen noemen, of ben je een dief die spijt kreeg van zijn daad. (Geen van alle zijn uiteraard juridische termen). Een paar straten verder is niet op dezelfde plaats; een paar meter verder zou daar nog onder kunnen vallen.

Ook al staat een fiets niet op slot, hij is gewoon van iemand anders.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoe de politie daarmee omgaat, hangt af van de situatie. Als er geen getuigen zijn, kunnen zij uiteraard niets ondernomen. Als de eigenaar geluk heeft, vindt iemand anders de fiets terug en brengt die naar het depot nog voordat iemand anders hem meeneemt. Als iemand je echter op die fiets heeft zien (weg)rijden of er camerabewaking is, kun je in principe gewoon vervolgd worden voor diefstal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wij zijn gewend dat alles goed vastgemaakt wordt, op slot zit enz... zodat we ervan uitgaan dat, als het niet zo is, de dingen wellicht zo wat "gemeen goed" zijn. Zo is het natuurlijk niet. de andere kant van de zaak is, dat de regelgevingen in vergelijkbare gevallen de schuld (mee) bij de eigenaar legt.
Bijvoorbeeld; je hebt een autoverzekering met diefstalverzekering. dan wordt je vaak verplicht om ook een alarminstallatie te plaatsen. alleszins ook om je wagen goed af te sluiten. dit laat uitschijnen dat, als je dat niet doet, je mee aansprakelijk bent bij diefstal. een diefstalverzekeraar die kan aantonen dat je bv. je venster open liet en je autosleutels liet zitten, zal bij diefstal moeilijk doen over vergoeding. je wordt mee aansprakelijk gesteld.
Idem met een huis waarvoor je een diefstalverzekering hebt. Als ze kunnen bewijzen dat je bv. een raam open liet, gaan ze vaak ook moeilijk doen. Alsof het vanzelf spreekt dat iemand, als hij een raam open ziet staan, binnen mag.
Maar ook vanuit andere perspectieven is dit diefstal.
Moreel: het is niet omdat iets niet "vastgemaakt" is dat je het mag meenemen. Dat zou betekenen dat je je portefeuille in je handtas zou moeten vastmaken, en dat je anders bij gauwdieven mee verantwoordelijk zou zijn.
Juridisch : In mijn stad is het bij studenten een sport om (zelfs vergrendelde) fietsen te "lenen" en ergens achter te laten. Het wordt onder de studenten beschouwd als een studentikoze grap. Er zijn dan ook fietshandelaars van tweedehandsfietsen die pochen met hun aanbod "studentenfietsen": supergoedkope krotten van dewelke het niet zo erg zou zijn als ze "geleend" worden.
Voor de eigenaar van de fiets is het echter wat anders. Ik woon in een studentenbuurt waar er dikwijls fietsen worden "geleend". Zelfs fietsen met kinderstoeltjes, dus over echte studentengrappen kan me in dat geval moeilijk spreken. Die worden dan enkele straten verderop achter gelaten. Niet leuk voor de eigenaar. Men ziet dit in deze stad wat door de vingers. Toch gaat het wel degelijk om diefstal, als je het vanuit juridisch oogpunt bekijk. Het feit is immers gepleegd.
Stel dat ik je portefeuille neem, en hem nadien in je brievenbus stop, dan is de diefstal hoe dan ook gebeurt. Hier zijn wel eens inbraken geweest waarbij de dief berouw kreeg en alles terug bracht. Toch was er een veroordeling, want de diefstal was gebeurt. Het terug brengen kan ingebracht worden als verzachtende omstandigheid.
Dus ja, het is zeker diefstal.
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing