Hoe kom ik te weten of een zorginstelling onder de WGBO of WBP valt?
Sommige zorginstellingen vallen onder WBP, denk hierbij aan een RIBW. Ik zoek van een bepaalde instelling onder welke wetgeving deze valt, waarbij ik het niet geheel duidelijk vind waar ik de instelling onder moet plaatsen.
Ik wil graag weten welke mogelijkheden ik na 6 jaar heb tot het inzien van mijn dossier. Gezien de werkwijze van desbetreffende instelling en persoonlijke ervaringen wil ik hen liever niet direct benaderen alvorens ik duidelijkheid heb over welke rechten en plichten beide partijen hebben.
Ik heb ook begrepen dat een RIBW (regionale instelling beschermd wonen) enkel onder WBP kan vallen, afhankelijk van het soort zorg dat zo'n instelling biedt. Ik doel hierbij op een instelling die jongeren een vorm van begeleid wonen biedt (van 24-uurs intern tot ambulante zorg) en verschillende vormen van dagbesteding. Ze hebben overigens geen behandelprogramma's, maar wel een orthopedagoog in dienst die zich op dat vlak mag begeven. Voor mij is het onduidelijk welke wetgeving daar geld of dat ook per individu kan verschillen.
WBP mogen gegevens meestal maar 2 jaar bewaard worden, waar dit bij WGBO minstens 15 jaar is. Het is nu zeker 6 jaar geleden sinds afsluiting van de zorg...
"van toepassing is en dat de bewaring geldt zolang het belang dat rechtvaardigt" kan men alle kanten op.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.