Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een hulphond in een particulier gehuurd huis geweigerd worden?

Mijn vriendin heeft autisme en een hulphond. We wonen nog niet samen maar willen dit wel erg graag. Het probleem is dat mijn woning particulier gehuurd wordt en in mijn huurcontract staat dat huisdieren niet zijn toegestaan. Nu vraag ik me af of hier juridisch gezien ook een hulphond onder valt.
Kan de verhuurder ons verbieden een hulphond in huis te nemen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Het is nog steeds niet bij wet geregeld dat hulphonden en geleidehonden overal toegelaten moeten worden, dus ja, helaas kan de eigenaar van de woning de hond toegang ontzeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is inderdaad nog niet bij wet geregeld, helaas en schandalig!

Wat ik echter wel weet, is dat , hoewel het bij woningstichtingen/ corporaties eigenlijk altijd wel in het huurcontract vermeld stond, NOOIT als strikte regel opgelegd werd... "u heeft katten/een hond, prima hoor!" en je tekende het contract...
Echter zodra er problemen ontstaan, is dat waar zij op terug kunnen vallen Punt x in het huurcontract: "... verboden huisdieren te hebben..." en daar sta je dan .

Dus goede raad is duur en wat doe je met een regulier huisdier? onmogelijk al om dat 'weg te doen' ...echt niet...! Laat staan een HULPhond!

Dit zou toch echt een uitzondering moeten zijn en misschien zou een goede advocaat daar een eind mee komen!?
Op dit moment zou ik aanraden om een gratis spreekuur van een advocaat te bezoeken voor juridisch advies [kan trouwens ook on-line!] of aan te kloppen bij een Juridisch loket.

Succes hiermee!

https://www.youtube.com/watch?v=olto4hr56tA

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog een mogelijkheid is juridisch advies te vragen aan sociaal raadslieden, dit is gratis afhankelijk van inkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing