Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik vrachtwagenchauffeur worden met een strafblad?

Hoi.

Helaas heb ik vroeger domme dingen gedaan waardoor ik nu een strafblad heb.
Helaas is het voor mij bijna onmogelijk om werk te vinden omdat ik ten eerste geen diploma's heb en ten tweede geen VOG kan krijgen.
Ik wil heel erg vrachtwagenchauffeur worden maar ik vraag me af of het wel überhaupt mogelijk is met een strafblad.
Ik was 19 toen ik in aanraking kwam met justitie.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Was het een misdrijf of een overtreding? En hoe lang geleden was het? Het strafblad verjaart na een aantal jaar en dat is afhankelijk van of het een misdrijf of overtreding is. Ook is een Verklaring Omtrent Gedrag (als ze daar naar vragen) afhankelijk van het soort beroep je wil doen. Als je bij een bank wil werken terwijl je een strafblad hebt wegens openbare geweldpleging is dat geen probleem maar wel als je als uitsmijter wil werken. Ben je veroordeeld wegens fraude dan is dat geen probleem als je uitsmijter wil worden maar wel als je bij een bank wil gaan werken.

Verjaringstermijn afhankelijk van soort strafbaar feit
De verjaringstermijn hangt af van het soort strafbaar feit:

3 jaar voor overtredingen;
6 jaar voor misdrijven waarvoor een boete, hechtenis of gevangenis van maximaal 3 jaar geldt;
12 jaar voor misdrijven waarvoor een tijdelijke gevangenisstraf van meer dan 3 jaar geldt;
20 jaar voor misdrijven waarvoor een gevangenisstraf van meer dan 8 jaar geldt.

Geen verjaring bij ernstige misdrijven
De volgende misdrijven kunnen niet verjaren:

misdrijven waarop een levenslange gevangenisstraf staat (zoals moord);
misdrijven met een gevangenisstraf van 12 jaar of meer (zoals verkrachting, mensensmokkel en doodslag);
zedenmisdrijven tegen kinderen met een straf van 8 jaar.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/inhoud/verjaringstermijn-misdrijven
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor jeugdigen is de "terugkijktermijn" voor een VOG maar twee jaar, tenzij het zware geweldmisdrijven betrof (dan 4 jaar) of een zedendelict (onbeperkt).

Een strafblad krijgen werkgevers niet te zien.

Als de terugkijktermijn voor de VOG voorbij is, krijg je er een.

Toegevoegd na 4 minuten:
Waar ik schreef: "een strafblaf krijgen werkgevers niet te zien" had ik het over "gewone" werkgevers.

Toegevoegd na 17 minuten:
Als je wegvervoerondernemer in het goederenvervoer (dus zelfstandig transportondernemer) wilt worden, is de terugkijktermijn voor een VOG 5 jaar.
Computoon
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing