Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ongeluk tegen stilstaand object, wie is er verantwoordelijk?

ik ben tegen een 'stilstaand' object aangereden dat onverlicht was en niet vooraf aangegeven is. Laten we duidelijk zijn; een stalen buis, die er niet hoort te staan. Zodra ik de bocht om kwam ben ik er tegenop geknald. Mijn auto is niet meer te redden, maar wie is er verantwoordelijk? Kan ik degene aansprakelijk stellen waarvan dat 'ding' is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als iemand ' voor de grap' een stalen buis heeft neergezet is deze persoon aansprakelijk; alleen om iemand aansprakelijk te stellen moet u wel weten wie dit is.
Als de buis deel uitmaakt van wegwerken, kunt u de wegbeheerder aansprakelijk stellen: wegwerken horen te worden aangegeven met een verkeersbord of door personen die daarop attenderen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Wanneer de stalen buis echt vast staat/ stond in het wegdek kunt u inderdaad wel van een verkeerd ingeschatte grap/ een bewuste poging tot veroorzaken van een ongeluk uitgaan. In dat geval zou ik zeker aangifte doen bij de politie. Hoop dat u foto' s heeft kunnen nemen; uit uw toelichting meen ik op te maken dat het in het donker heeft plaatsgevonden.
maar als het object los op de straat lag, kan het natuurlijk ook van een vracht- of bestelwagen zijn gevallen. Wellicht is het voorwerp, en zodoende ook de eigenaar, te achterhalen?

Verder spreekt u van erop geknald, maar aangezien het een bocht betreft neem ik aan dat een en ander toch met matige snelheid is gebeurd?

(a) Het kan van de schade/ het schadebedrag afhangen wat er verder mee gedaan wordt/ moet worden. Ongetwijfeld kan de politie u hierover verdere meedelen.
(b) het kan ook van de snelheid waarmee u reed afhangen; zie bron 1.

bron 2 vermeldt enkele gevallen waarin de wegbeheerder aansprakelijk is.

ik wens u een goede afloop!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De wet zegt -kort samengevat- dat je snelheid en gezichtsveld zodanig moet zijn, dat je altijd op tijd kunt remmen. Jij bent dus fout, want je reed te hard door de bocht.

Nu ligt er een buis, maar er had ook een auto kunnen staan met pech, of die net had geremd voor een gevallen kind.
tinus1969
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing