Heeft een voetganger van rechts voorrang op een auto van links op gelijke kruising?
De situatie is dus als volgt. Op een gelijkwaardige kruising wilt een voetganger van rechts de weg oversteken en van links komt een auto die wilt rechtsaf (of desnoods linksaf of rechtdoor). Wie heeft er dan voorrang?
Ik weet dat bestuurders van rechts voorrang hebben dus op die grond zal de voetganger geen voorrang hebben. Maar is er een regel die de situatie wel regelt? Het lijkt erop dat beide niet echt voorrang op elkaar hebben, maar is dat ook zo?
Toegevoegd na 1 uur:
De stippellijntjes zijn dus de richting die V (voetganger) en de auto gaan
1. Als de auto links afslaat kan hij tegelijk met de voetganger zolang hij deze niet raakt natuurlijk.
2. Rechtsaf is geen probleem want dan zitten ze elkaar niet in de weg.
3. Beiden gaan rechtdoor op dezelfde weg. Ik heb geen idee wie eerst mag. Voetganger is geen bestuurder dus dat hij van rechts komt maakt volgens mij niet uit. Dan zeg ik, auto gaat eerst. Maar ik weet het niet zeker.
zelf even tekening erbij gemaakt. Maar de auto kan dus ook linksaf en rechtdoor.
-- De auto komt van links GEZIEN VANUIT de voetganger.
-- De voetganger komt van rechts GEZIEN VANUIT de auto.
Wat moet die autobestuurder dan denken, welke regel geeft mij voorrang. Welnu die vraag moet hij zich dus niet stellen bij voetgangers. Je moet het dus vergelijken met het oversteken van een weg als voetganger. Geen voetganger die het in zijn hoofd haalt om zomaar de weg over te steken en die auto zal denken waarom zou ik stoppen?”
(Einde citaat) Dus: in de tweede alinea maakt hij nogmaals duidelijk wat ook al te lezen is in de eerste uitleg onder de hoofd-vraagzin: waaruit valt op te maken wie wél voor mag gaan? Er kan pas iemand formeel voor mogen gaan als er iets geregeld is.
Nou, er is hier geen voorrangsregel van toepassing, omdat het kruisend verkeer betreft en de voetganger geen bestuurder is. Er is pas sprake van voorrang als er twee bestuurders zijn die elkaar zouden kunnen hinderen. VS komt hier zelf eigenlijk al met het gezochte antwoord, en verduidelijkt dat door het kruispunt weg te denken. Dan hou je een voetganger over die gewoon ergens een rechte weg met daarop een rijdende auto over wil steken. In de Belgische wegcode staat er dan alleen dat de voetganger “zich slechts voorzichtig op de rijbaan [mag] begeven, met inachtneming van de naderende voertuigen” (http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/215-art42 ), en in Nederland is dus hierboven geopperd: “Geen voetganger die het in zijn hoofd haalt om zomaar de weg over te steken en die auto zal denken waarom zou ik stoppen?” Volgens mij zijn we er wel zo’n beetje uit, al blijf ook ik benieuwd naar regels die nader op dit oversteken ingaan. Terzijde: in de derde zin van de genoemde Reactie merkt VS op dat de auto stil staat. Dit is echter in tegenspraak met de oorspronkelijke vraagstelling waarin staat: “van links _komt_ een auto die wilt rechtsaf”. De auto komt dus. Is komende.
Of er is sprake van fileverkeer; daarin kun je stilstaand komen en komen stil te staan. Maar dan zijn er vanzelf al momenten dat de voetganger wel zijn kans kan benutten!
Hij kwam dus van links en stond dus ook stil. Tijdens dat 'stille' moment kreeg ik toch het idee of ik ook nog kon doorlopen of moest wachten....Het laatste was dus het beste?!
Het zal bij een nieuwe bestuurder in opleiding niet gauw zijn omdat hij zich de vroegere regel van 11 jaar daarvoor herinnert.
Alleen: als beiden handelen volgens “bij twijfel niet doen”, dan krijg je een patstelling en dan is het soms een verrassing als je tegelijk allebei een nieuwe zet doet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.