Mogen politiediensten (In Belgie en Europa) "zomaar" digitale apparatuur doorzoeken?
Ik ben 19 jaar, studeer HBO5 informatica in Belgie en houd mij bezig met van alle soorten richtingen en leerstof in informatica. Dit betekent dat ik ook het "security aspect" nader moet bestuderen.
Dit houd ook gebruik in van tools die als illegaal kunnen beschouwd worden moesten ze op externe systemen (waar ik geen eigenaar van ben) gebruikt worden, alhoewel deze tools nooit gebruikt worden buiten de virtuele omgeving op mijn laptop.
Mijn laptop (een Lenovo T410) is ook volgeplakt met stickers van IT bedrijven (zowat een traditie onder IT professionals) wat er al op het eerste zicht verdacht uitziet.
(Zelfs mijn IT leerkracht zegt "Als ik iemand zie van jou leeftijd met zo'n laptop, zou ik die al niet vertrouwen!")
Dus in het kort: ik heb een geëncrypteerde laptop met software die in een bepaalde context als illegaal bezien kan worden.
Wat zijn b.v mijn opties in de volgende situatie(s):
Ik word staande gehouden tijdens een controle (speciale omstandigheden of niet) en de politie wil mijn laptop "doorzoeken"
1. Mag de politie deze zomaar in beslag nemen en ter plaatse doorzoeken of moeten ze dit laten uitvoeren door een forensisch expert? Zoja moet de politie hier een gerechtelijk bevel voor hebben?
2. Moet ik volledig meewerken met de politie diensten in een situatie zoals deze? Zoals mijn paswoorden geven? Of riskeer ik vervolging als ik dit niet doe?