Mogen politiediensten (In Belgie en Europa) "zomaar" digitale apparatuur doorzoeken?
Ik ben 19 jaar, studeer HBO5 informatica in Belgie en houd mij bezig met van alle soorten richtingen en leerstof in informatica. Dit betekent dat ik ook het "security aspect" nader moet bestuderen.
Dit houd ook gebruik in van tools die als illegaal kunnen beschouwd worden moesten ze op externe systemen (waar ik geen eigenaar van ben) gebruikt worden, alhoewel deze tools nooit gebruikt worden buiten de virtuele omgeving op mijn laptop.
Mijn laptop (een Lenovo T410) is ook volgeplakt met stickers van IT bedrijven (zowat een traditie onder IT professionals) wat er al op het eerste zicht verdacht uitziet.
(Zelfs mijn IT leerkracht zegt "Als ik iemand zie van jou leeftijd met zo'n laptop, zou ik die al niet vertrouwen!")
Dus in het kort: ik heb een geëncrypteerde laptop met software die in een bepaalde context als illegaal bezien kan worden.
Wat zijn b.v mijn opties in de volgende situatie(s):
Ik word staande gehouden tijdens een controle (speciale omstandigheden of niet) en de politie wil mijn laptop "doorzoeken"
1. Mag de politie deze zomaar in beslag nemen en ter plaatse doorzoeken of moeten ze dit laten uitvoeren door een forensisch expert? Zoja moet de politie hier een gerechtelijk bevel voor hebben?
2. Moet ik volledig meewerken met de politie diensten in een situatie zoals deze? Zoals mijn paswoorden geven? Of riskeer ik vervolging als ik dit niet doe?
Schijf versleutelen Eerder bevroeg Webwereld de marechaussee hoe de organisatie omgaat met mensen die gegevens of een hele schijf versleuteld hebben. In principe hoeft iemand namelijk niet zijn wachtwoord af te geven, omdat niemand aan zijn eigen veroordeling hoeft mee te werken. "Als we bij de in beslag genomen goederen gegevensdragers aantreffen die beveiligd zijn met codes of wachtwoorden hoeft de verdachte, wat je terecht al vraagt, niet mee te werken door die codes of wachtwoorden te geven", stelde een woordvoerder op Schiphol in september. "De gegevensdrager kan wel verder onderzocht worden, met of zonder medewerking van de eigenaar/houder." Wel wijst hij op de mogelijkheid dat een verdachte kan worden vastgehouden ten behoeve van een onderzoek. (lijkt dus ook de 2008 test te zijn.)
(ik ga er voor het gemak vanuit dat marechausse niet de OvJ op speeddial de hele dag lastig valt en deze de bevoegdheid hebben, analoog aan het doorzoeken van bagage) 2.Nee je moet wel je laptop of apparatuur afgeven maar uit deze link haal ik: http://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/opsporing-politie/
Als informatie versleuteld is, kan de politie daar weinig mee zonder het juiste wachtwoord. Een verdachte mag niet worden bevolen dit wachtwoord te onthullen. Als je met een laptoptas over straat loopt zal de kans dat politie dit wil gaan ondernemen klein zijn en zal idd zoals ronron1212 al zegt OvJ een ok geven.
http://www.iusmentis.com/
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.