Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Over het trottoir rijden is in principe verboden maar mag je een auto wel over de stoep duwen?

Ik las daarnet in ern andere vraag dat als je van je voortuin een eigen oprit wil maken dat je een vergunning moet vragen bij de gemeente, omdat je voor het in en uitrijden over het trottoir heen moet.

Stel nu dat de gemeente dit weigert en je duwt steeds handmatig de auto de tuin in en uit. Mag het dan wel?

Omdat je dan eigenlijk niet over het trottoir rijd.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Volgens de jurisprudentie is iemand die een (motor)voertuig voortduwt bestuurder van dat voertuig. Hij kan de richting van het voertuig veranderen en bepalen op welke plaats van de weg het voertuig zich bevindt.
Hierop is slechts uitzondering gemaakt voor personen die te voet een fiets, bromfiets of motorfiets meevoeren, die de regels voor de voetgangers volgen.(artikel 2 RVV 1990)

Zeker gezien de enorme massa die je als duwer onder controle moet houden lijkt me een gelijkstelling aan voetganger ook niet terecht.

Toegevoegd na 41 minuten:
Zie tevens: http://verzekeringsdiepgang.startpagina.nl/forum/topic/1736993/auto-duwen/

Toegevoegd na 1 uur:
Een 'leuke' bijkomstigheid lijkt evenwel voort te kunnen vloeien uit het zogenaamde helicopterarrest. Stel je duwt/rijdt je auto wel op het trottoir en de politie ziet die auto daar staan dan zou hij je niet kunnen bekeuren omdat hij geen getuige was van het duwen/rijden over het trottoir, ook al weet iedereen dat je auto daar niet kan staan zonder over het trottoir te zijn geweest/gereden.
Maar of dat arrest ook ic van toepassing zal zijn, daar ben ik niet zeker van.
http://politie.startpagina.nl/forum/topic/1255278/helikopter-arrest/

Toegevoegd na 3 uur:
Het antwoord op de vraag is dat je een auto niet over het trottoir mag duwen. En er dus ook bij duwen een vergunning moet worden verkregen.
erotisi
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing