Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe is het mogelijk dat ik niet geflitst ben en de rest van de groep wel?

Paar maanden geleden zijn we met 3 auto's naar Duitsland gegaan. Ik reed voorop. Op een bepaald punt staat een flitspaal, je mag daar 80 en ik reed minstens 130. De anderen zijn geflitst met iets van 30km p.u. te hard.

Maar ik niet. Ze hebben allemaal een boete thuis gehad met foto erbij waarvan bij de bijrijder de ogen waren afgebalkt.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Bij flitspalen gebeurt het vaak dat er op de foto meer dan één voertuig zichtbaar is. Als het dan niet duidelijk is wélk van die voertuigen de flits heeft doen afgaan, dan is de registratie van de overtreding niet goed bruikbaar, en dan wordt er niets mee gedaan.
Voorbeeld: iemand stoort zich aan jouw in zijn ogen onjuist en onnodig links rijden waarbij je je aan de snelheidslimiet houdt. Die ander haalt jou rechts in en hij laat dan toch de flitser afgaan.

Of er rijdt net een vrachtwagen tussen jou en de flitspaal, zodat de flitspaal geen goede foto kan nemen. Of de flitspaal wordt niet eens getriggerd.

Toegevoegd na 1 dag:
Intussen heb ik ingezien dat het lange antwoord van JoanDArc een veel logischer verklaring geeft. Het kan heel goed zijn dat de twee andere auto’s al snel na de overtreding een brief ontvingen, terwijl het slechte nieuws voor vraagsteller veel langer uit kan blijven omdat de hogere mate van de snelheidsoverschrijding van de eerste auto een “zwaardere” en duidelijk langer durende procedure in kan leiden die bijkomend een Duits rijverbod inhoudt. Het kan dan in principe zelfs tot een jaar duren voordat er een brief komt.

Mijn antwoord is voorts zwakker omdat er allang flitspalen zijn die het probleem van twee auto’s op de foto omzeilen door standaard twee opnamen zeer kort na elkaar te maken. Dan kun je aan de grotere verplaatsing van de snellere auto zien welke het snelste reed. Het zou me helemaal niet verbazen als dit tegenwoordig de meeste flitspalen betreft; en dat je dan geen dubbele flits ziet is ook te verklaren, omdat er met een onzichtbare infrarood flits gewerkt kan worden. Dat speelt in Duitsland (waar van voren geflitst wordt omdat de chauffeur zichtbaar moet zijn afgebeeld) vast mee in deze ontwikkeling.
Mijn informatie stamt deels uit de tijd dat er na een opname niet meteen een tweede opname mogelijk was.

Ik kreeg vannacht alweer een plusje (toch bedankt), maar eigenlijk sta ik met mijn verhaal ... flitsend voor paal!
9 jaar geleden
Het Bußgeld voor een snelheidsovertreding kan liggen tussen den € 10,-- en € 120,--. (snelheidsovertreding tussen ongeveer 5km/uur en 40km/uur buiten de bebouwde kom).
Als de boete hoger uit gaat vallen dan € 35--, ontvang je een Bußgeldbescheid. In de eerste brief wordt onderzocht wie de bestuurder was ten tijde van de overtreding. Na het invullen en terugsturen van deze brief ontvangt men een volgende brief.
Hierin staat de hoogte van de boete.
Het boetebedrag ligt ongeveer tussen de € 40,- en € 750,-.
Bij een snelheidsovertreding vanaf minstens 50km/uur geldt een boetebedrag van
€ 160-- en altijd een rijverbod. Deze kan liggen tussen één en drie maanden.
Dit geldt ook voor Nederlanders die in Duitsland geflitst worden.
Als het inderdaad een Bußgeldbescheid inclusief een rijverbod wordt dan kan het tot zelfs twaalf maanden duren eer men het Bußgeldbescheid, of de eerste brief ter controle toegestuurd krijgt.
Dit rijverbod geldt niet in Nederland, maar alleen in Duitsland. Men heeft vier maanden de tijd om het rijverbod te laten aantekenen op het rijbewijs. Doet men dit niet dan kan dat problemen geven zodra je de grens naar Duitsland passeert.
Men neemt zonder pardon het rijbewijs in beslag.
Het kan natuurlijk zijn dat je niet geflitst bent door verschillende oorzaken, zoals achter een vrachtauto rijden die het zicht op jouw auto belemmert of te lang op de linkerbaan, zodat je rechts gepasseerd wordt. Echter achter een vrachtauto rijden of rechts gepasseerd worden, terwijl jijzelf, zoals je schrijft, minstens 130km/uur reed waar 80km/uur de limiet is, lijkt mij zeer apart. Veel is mogelijk maar nog meer is onwaarschijnlijk.
Je hebt dus in een periode van minstens twaalf maanden geen zekerheid dat er niet alsnog een Bußgeldbescheid op je deurmat komt te liggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing