Zou je theoretisch Studio 100 kunnen aanklagen voor discriminatie in de zoektocht naar K3?
Het gaat puur om een theoretische vraag.
In de zoektocht naar K3 is men op zoek naar 3 vrouwen. Alle mannen worden per definitie uit gesloten. Maar volgens mij is er een wet voor de gelijke behandeling van mannen en vrouwen en zou een man evenveel recht moeten hebben op 1 van die 3 plekken als een vrouw (juridisch gezien).
het is overduidelijk dat alleen vrouwen aan de selecties zijn toe gelaten. Geen enkele mannelijke deelnemer is op de TV geweest.
Zou je dus hiervoor Studio 100 (als opdrachtgever) kunnen aanklagen voor ongelijke behandeling.
Voetnoot:
Studio 100 is een Belgische werkgever. Ik weet niet zeker hoe het in België geregeld is, maar laten we de 2 landen (NL en BE) even als uitgangspunt gebruiken.
Voetnoot 2:
Het betreft een puur hypothetisch geval, zie het als een case study.
http://www.mensenrechten.nl/gelijkebehandelingswetgeving
Denk dat deze hier wel op gaat:
5. Gevallen waarin ras of geslacht bepalend is Er zijn situaties denkbaar waarbij voor bepaalde functies een vrouw of iemand met een bepaalde huidskleur nodig is. Zo mag men op zoek gaan naar een gekleurde/zwarte acteur om de rol van Martin Luther King te spelen. In dit geval is huidskleur bepalend voor werving en levert het selecteren van iemand op basis van zijn huidskleur geen discriminatie op.
Goed punt, ken dat artikel niet. Dank je. Geldt dat inderdaad ook voor deze situatie? Je moet dan aantonen dat dit expliciet alleen door een vrouw vervuld kan worden (ik weet niet of het al zaak genoeg is dat het 3 vrouwen waren).
Aanklagen kun je ze altijd. Kans dat je het wint schat ik nihil in.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.