Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Winkelier strafbaar bij sigarettenverkoop boven de 18 jaar, zonder legitimatie?

Zo nu en dan ondervind ik problemen bij het halen van sigaretten in een supermarkt. Ik ben zelf 27 jaar oud. Het probleem is dat ik enkel een paspoort heb als geldig legitimatiebewijs en deze niet standaard bij me draag. In mijn portemonnee heb ik wel nog altijd een identiteitskaart, alleen is deze niet meer geldig. Nu wordt ik vanwege de 25-jaar regel natuurlijk af en toe om mijn legitimatie gevraagd en meestal volstaat mijn identiteitskaart, maar niet altijd. Dan wordt er gezegd dat de winkel strafbaar is als ze mij sigaretten verkopen zonder dat ik me kan legitimeren. Maar volgens mij is de winkel pas wettelijk strafbaar als ze mij sigaretten verkopen en ik ben jonger dan 18 jaar.. Hoe de regels precies liggen kan ik niet vinden, dus weet iemand hoe dit zit?
Natuurlijk heeft de winkel de vrijheid om mij het verkoop van wat dan ook te weigeren, maar ik vraag me wel af wat hoe de regels precies liggen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Het probleem is niet dat je 18 moet zijn om de sigaretten te kopen, maar dat volgens
de tabakswet (artikel 8.1)) de verkoper moet "vaststellen" dat je tenminste de leeftijd van 18 jaar hebt bereikt voordat hij je de sigaretten verstrekt

Dat vaststellen (artikel 8.2) hoeft hij niet te doen als het om een persoon gaat die
"onmiskenbaar de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt". En anders moet hij dat doen
via een document zoals die in artikel 1, eerste lid, van de Wet op de identificatieplicht is genoemd.

Dus: val je niet onder de groep die "onmiskenbaar de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt" dan is hij/zij strafbaar als er zonder nader onderzoek naar de leeftijd toch sigaretten worden verkocht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De aanname dat de verkoop van alcohol of sigaretten strafbaar is als de verkoper deze artekelen verkoopt zonder dat iemand zich kan legitimeren is klinkklare nonsens.

De zgn 25-jaarsregel is ingesteld door het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en heeft geen enkele wettelijke basis. Deze regel moet gezien wordenals een advies en is alleen ingesteld om zich bij twijfel in te dekken. Door deze eenzijdige regel om de leeftijdsgrens voor legitimatie naar 25 jaar te verhogen kan de branche beter garanderen dat er geen alcohol en tabak aan jongeren wordt verkocht onder de wettelijke leeftijd.
Aan jongeren tot 25 jaar die alcohol of tabak willen kopen wordt daarom gevráágd om kláár te staan met een geldig legitimatiebewijs. Als duidelijk te zien is dat iemand de leeftijd van 18jaar gepasserd is, mag niet eens naar een legitimatiebewijs gevraagd worden. De reden waarom men ernaar vraagt is dan namelijk niet van toepassing.
Om niet de indruk van willekeur te wekken vraagt men dus aan een ieder beneden de 25jaar met het legitimatiebewijs klaar te staan.

Artikel 8 lid 2 van de Tabakswet zegt namelijk:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004302/geldigheidsdatum_20-10-2015
De vaststelling hoeft niet plaats te vinden, indien het een persoon betreft die onmiskenbaar de leeftijd van 18jaar heeft bereikt.

Bij twijfel kan naar het legitimatiebewijs gevraagd worden. Die twijfel moet wel redelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je er uit ziet alsof je 25+ bent dat is de persoon achter de kassa niet verplicht om je ID te controleren. Het kan ook zijn dat je 30 bent en eruit ziet alsof je 20 bent en dan mag de persoon achter de kassa om je ID vragen en verkoop van een product weigeren. Ze zijn niet strafbaar en ze kunnen juist een boete krijgen als ze het niet doen. Dit zijn de regels van onze supermarkt en ik heb pas nog een examen voor de kassa afgerond omdat ik er regelmatig achter zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing