Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom moet ik mijn paspoort laten zien als ik naar Spanje vlieg en niet als ik met de auto ga?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Ten eerste is er een lucht vaart regel bagage en passagier moeten samen in het vliegtuig . Blijft de passagier weg blijft het vliegtuig aan de grond en gaat de bagage er uit . Ook al duurt het 4 uur extra . Dan de lucht vaart firma wil graag weten of je wel een geldig paspoort hebt anders zou je mogelijk terug moeten . Daarbij ben je verplicht edn geldig paspoort bij je te hebben of een anders geldig reisdocument . Een legitimatie is niet genoeg . Stel er klopt iets niet dan schaadt je mogelijk honderden mensen met zware economische gevolgen . Wat je met je eigen auto niet of wel doet is je eigen verantwoordelijkheid . Maar er kan ook gewoon nog naar je paspoort gevraagd worden .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is geen controle van paspoorten door grenswachters (Koninklijke Marechaussee, vroeger douane) als je naar Spanje gaat.
Maar als je vliegt, controleert de luchtvaartmaatschappij of jij wel degene bent wiens naam op het ticket staat. Je moet dus je paspoort of ID-kaart aan een stewardess van de luchtvaartmaatschappij laten zien.
tinus1969
9 jaar geleden
Dat hoeft ook niet, als je geen bagage meeneemt en online inchecked hoef je nooit een paspoort te laten zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat heeft vooral te maken met het feit dat je over land enkel door gebieden van de Europese Unie reist en die gebieden hebben de grenscontroles geschrapt van hun activiteitenlijstje, om het zo simpel uit te drukken.

Als je via de lucht reist dan kom je onder andere in het militair luchtruim terecht.
En zoals je wellicht weet kan je over land ook niet 'zomaar' door militaire gebieden reizen.

Of er tussen Schiphol en Spanje luchtruimen bevinden die behoren aan landen die niet tot de Europese Unie behoren weet ik niet maar indien dat wel zo is dan kan de identiteitscontrole ook daarmee te maken hebben.

Het controleren van jouw identiteitsbewijs gaat dus ook om jouw veiligheid en die van de anderen die samen met jou het luchtruim delen.

Verder heeft die controle ook te maken met het vergemakkelijken van opspoor- of bergingsacties bij eventuele ongevallen.

Hopelijk heb je iets aan dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing