Iedereen heeft recht op een rookvrije werkplek, hoe zit dat met een monteur die bij mensen thuis komt?
Ik rook, in de tuin, maar er zijn zat mensen die binnen roken. Als er nu een onderhoudsmonteur komt voor bijvoorbeeld de ketel. Mag hij dan weer weg gaan? Zonder dat dit consequenties voor hen/haar heeft?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de thuiszorg wordt het roken in de eigen woning onderscheiden van een werkplek op bijvoorbeeld kantoor. Ik weet alleen niet hoe dat wettelijk zit, en heb even geen tijd dat na te zoeken. Het is wel echt een spanningsveld vind ik: persoonlijk kan ik heel slecht tegen rooklucht (andere sterke luchtjes trouwens ook, maar roken vind ik wel echt smerig) en zou ik het echt moeilijk trekken als ik bij iemand thuis zou moeten werken die rookt. Maar je kunt natuurlijk iemand niet verbieden om in zijn of haar eigen huis te roken, laat dat duidelijk zijn.
Ik vermoed dat de wettelijke uitleg iets zal zijn in de trant van "de wérkgever is verplicht te zorgen voor een rookvrije omgeving, maar het is in dit geval niet de werkgever die de werkomgeving bepaalt". Maar als het heel bont is en de werkomgeving is niet *veilig* meer te noemen of stinkt zó erg (naar wat dan ook) dat je er alleen met een gasmasker naar binnen kan, dan mag de monteur/thuiszorgmedewerker/installateur/thuiskapper etc. weigeren daar te werken. In de thuiszorg is dat in elk geval wél zo, zelfs bij PGB-contracten is de zorgvrager verplicht om te voorzien in een veilige werkomgeving, dus geen wiebelende keukentrapjes, struikelroutes of bijtende honden, om maar eens wat te noemen.
Ik heb ooit een blauwe maandag bij een callcenter gewerkt waar je in van die 'cubicles' (ik kom even niet op het Nederlandse woord) zat. Dan zit je dus best dicht op elkaar, en als dan de rokers terugkwamen van hun rookpauze werd ik soms misselijk van de walm die om hen heen hing. Maar in de werkruimte zélf werd niet gerookt, en ik vond het ook onbeschoft om er iets van te zeggen. Op het moment zélf konden die mensen er immers niets aan doen, en om dan te roepen 'je stinkt zo enorm, ga eens een eindje verderop zitten' is ook weinig collegiaal natuurlijk. Daarbij ligt het meer aan mijn grote prikkelgevoeligheid dan aan hen, maar vervelend is het wel. Ik denk dat mensen zoals ik áls we de keus hebben, gewoon geen werk moeten willen doen waarbij je bij mensen thuiskomt. Je hebt alleen niet altijd de keus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedereen heeft recht op een rookvrije werkomgeving wil niet zeggen dat iedereen dat recht ook neemt/nemen wil. Bij het solliciteren zal tegen de monteur wel worden gezegd dat er ook bezoeken aan rokers mogelijk zijn. Gaat de monteur daar niet mee akkoord dan zal er vast wel een andere monteur zijn die dat geen bezwaar vindt, of wellicht zelf een shaggie meerookt...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Top-antwoord van @Lies12.
Ik ben zelf een roker en rook in mijn eigen huis. Maar als ik weet dat er iemand komt, een monteur o.i.d., of er komt bezoek van mensen die zelf niet roken, dan rook ik een paar uurtjes van tevoren alleen op mijn balkon en lucht het huis nog even extra door. Gewoon rekening houden met elkaar dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies,
Je voorbeelden betreffende onveiligheid zijn te vinden in de ARBO-wet.
Natuurlijk hoeft een monteur niet ergens in een privéwoning te werken waar de rook te snijden is. Maar in een woning waar gerookt wordt, dus alléén waar men de rooklucht ruikt, kan gewoon veilig gewerkt worden. Staat iemand onder zijn neus te roken tijdens zijn werkzaamheden dan mag hij het vertrek verlaten.
De onderhoudsmonteur hoeft het apparaat niet op zijn rug ergens anders mee naar toe te nemen. Inderdaad valt het niet altijd mee een andere baan te kiezen. Het is bijzonder sociaal dat je vindt dat men zijn eigen normen, waarden en eventuele overgevoeligheden niet aan een ander kan opdringen. Veel mensen denken daar anders over, vandaar dat grote aantal ingediende klachten.
Er zijn nu al actiegroepen die proberen om via de wet het gebruik van parfums in het openbaar te verbieden.
Hoe ver kan men gaan met het maken van je eigen probleem tot andermans probleem.
Je voorbeelden betreffende onveiligheid zijn te vinden in de ARBO-wet.
Natuurlijk hoeft een monteur niet ergens in een privéwoning te werken waar de rook te snijden is. Maar in een woning waar gerookt wordt, dus alléén waar men de rooklucht ruikt, kan gewoon veilig gewerkt worden. Staat iemand onder zijn neus te roken tijdens zijn werkzaamheden dan mag hij het vertrek verlaten.
De onderhoudsmonteur hoeft het apparaat niet op zijn rug ergens anders mee naar toe te nemen. Inderdaad valt het niet altijd mee een andere baan te kiezen. Het is bijzonder sociaal dat je vindt dat men zijn eigen normen, waarden en eventuele overgevoeligheden niet aan een ander kan opdringen. Veel mensen denken daar anders over, vandaar dat grote aantal ingediende klachten.
Er zijn nu al actiegroepen die proberen om via de wet het gebruik van parfums in het openbaar te verbieden.
Hoe ver kan men gaan met het maken van je eigen probleem tot andermans probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik was altijd dólblij als ik tijdens mijn werk bij mensen kwam waar gewoon werd gerookt. Toen dat eerder uitzondering dan regel werd, ben ik ook met dat werk gestopt. Recht op een rookvrije werkplek is leuk, maar de plicht tot een rookvrije werkplek een stuk minder ;-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.