Is er sprake van diefstal wanneer je een goed van een ander wegneemt terwijl die ander uitdrukkelijk van plan is om dat goed weg te gooien?
Ik weet dat een eigenaar de beschikking heeft over een goed om daarmee te doen wat hij wil, maar hoe zit het met mijn 'rol'? Pleeg ik diefstal, als vaststaat dat:
1. ik geen toestemming krijg om dat goed mee te nemen, en
2. het goed zal worden weggegooid?
En wat nu als ik hetzelfde goed meeneem nadat het is weggegooid? Dan lijkt mij dat er afstand van het goed gedaan is zodat er geen eigenaar meer is, waardoor ik ook geen diefstal meer kan plegen.
Toegevoegd na 13 minuten:
NB. Ga er verder van uit dat de ander geen dringende reden heeft (zoals onveiligheid) om mij dat goed te weigeren.
Wat de eigenaar er mee zal gaan doen, of wat jij denkt dat hij ermee zal gaan doen, dat doet er niet toe.
Ik zeg je dat ik het oerlelijk vind en dat ik het volgende week met de kraanwagen mee ga geven.
Nu staat het in mijn fietsenschuur. Je mag het niet uit mijn fietsenschuur halen, want het is van mij.
Ik wil het jou niet geven, om welke reden dan ook. Je mag het niet meenemen. Het is van mij, ook al zeg ik dat ik het morgen in de fik ga steken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.