Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb ik het recht te weten waarom de politie naar mijn gegevens vraagt?

Of moet ik deze ten alle tijde laten zien, zonder dat ik de reden weet. Ik vroeg om de reden terwijl de politie mij staande hield. Toen ik vroeg of ik het recht had om te weten waarom de politie mijn ID wilde zien werd ik aangehouden voor verstoring van de openbare orde. Ik trapte daarvoor tegen een muur aan.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Anders dan de meesten denken dat men gelijk de ID-kaart moet trekken en tonen op het eerste verzoek is er wel degelijk een richtlijn hoe het optreden van de politieagent moet plaatsvinden.
Het is niet de bedoeling dat de politie op u afstapt en gelijk sommeert dat men zijn ID moet laten zien.
Eerst een zeer korte reden waarom de kaart moet worden getoond, gevolgd met het verzoek (of vordering zoals men het noemt) de ID te tonen. Dat dient dan inderdaad op de eerste vordering te worden gedaan en dan zonder protest.
Dat is de volgorde. Dat is de Richtlijn.
Als men het daarna niet eens is met de in het kort gegeven reden, kan men een klacht indienen (ná tonen van ID).
Afhankelijk van de situatie dient de bevoegde ambtenaar zijn identificatie te tonen.
Er hebben zich situaties voorgedaan waarbij bleek dat de verbalisant een verklede politieagent was.
Deze Richtlijn geldt niet bij een grote controle, waarbij iedereen zijn ID-kaart moet tonen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Algehele controle bv bij de toegang van een voetbalveld of festiviteiten kan men zonder opgave van reden vragen de ID kaart te tonen, omdat bij wijze van spreken het aan iedereen gevraagd kan worden.

Toegevoegd na 11 uur:
Wetboek van Strafrecht art 447E
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/DerdeBoek/TitelIII/Artikel447e/geldigheidsdatum_30-09-2015
Hij die niet voldoet aan de verplichting om een identiteitsbewijs ter inzage aan te bieden of medewerking te verlenen enz enz. .... en dan komt er nog een reeks vakjargon, is een overtreding betreffende het openbaar gezag of betreffende de openbare orde.
In begrijpelijk Nederlands betekent het artikel:
Dat als men in het kader van de Wet Identificatieplicht zijn identiteitsbewijs moet tonen en men weigert dat, dan kan men gestraft worden met een boete …
Uit de vraag blijkt nergens dat je het hebt geweigerd, dus bv. niet hebt gezegd: (gelet op een aantal vorige vragen van je) moeten jullie mij weer hebben, ga boeven vangen joh, jullie kunnen de pot op, of zie maar dat je het krijgt. Noem maar een zijstraat.
Je hebt gevraagd: “Heb ik het recht om te weten waarom?”. Dat is geen weigering, dat is een valide vraag.
Een juiste reactie van de politie had kunnen zijn: jazeker, u loopt tegen muren te schoppen en nu wil ik dat u mij uw identiteitsbewijs toont.
Verstoren van de Openbare orde wordt het pas als u dan alsnog blijft tegenpruttelen. Ook een politieagent heeft nl nog meer te doen dan ID's te controleren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

As de politieagent zegt dat hij of zij je ID vordert, dan ben je verplicht deze te laten zien. Uitleg is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing