Kan ik mijn reiskosten terugvragen van de Belastingdienst?
Ik ga wekelijks naar het activiteitencentrum van GGz. Ik heb geen baan of een opleiding en ontvang alleen een uitkering. Kan ik de reiskosten die ik maak naar het activiteitencentrum terug vragen via de belastingaangifte?
Alleen als een arts een verklaring zou willen afgeven dat de dagbesteding medisch noodzakelijk is, dan zijn de vervoerskosten aftrekbaar. Voorbeeld:
1 van mijn belastingklanten woont zelfstandig (beschermd wonen) Heeft een uitkering en gaat elke dag naar een activiteitencentrum - dagbesteding. Vervoerskosten zijn hier niet aftrekbaar. Hoewel het voor de klant heel belangrijk is niet de hele dag thuis te zitten, maar een dagritme te hebben is hier geen belastingaftrek mogelijk. Het lijntje naar zuiver medisch noodzakelijke kosten is te dun. Ander voorbeeld:
dementerende klant, nog thuiswonend, gaat enkele dagen per week naar dagbesteding. Er is een medische noodzaak ook om de partner lucht te geven en opname in een verpleegtehuis te voorkomen c.q. uit te stellen. De niet vergoede kosten van vervoer zijn aftrekbaar. (werkelijke kosten)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.