Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn reiskosten terugvragen van de Belastingdienst?

Ik ga wekelijks naar het activiteitencentrum van GGz. Ik heb geen baan of een opleiding en ontvang alleen een uitkering. Kan ik de reiskosten die ik maak naar het activiteitencentrum terug vragen via de belastingaangifte?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Als het enkel gaat om dagbesteding, dan niet. Maar als het onderdeel is van je behandeling, er bij de dagbesteding ook therapieën of (sociale danwel psychologische) trainingen zijn en je dat kunt aantonen met een zorg- of begeleidingsplan, dan is het de moeite om het voor te leggen aan de inspecteur, omdat vervoer van en naar medische behandelingen die je niet vergoed krijgt bij je zorgverzekeraar, wél aftrekbaar is.

De site www.meerkosten.nl schrijft hierover:

"Dagbesteding
Veel mensen met een beperking maken gebruik van voorzieningen voor dagbesteding. Ze maken reiskosten om daar te komen. In principe vallen deze reiskosten niet onder het begrip 'reiskosten voor medische behandelingen'. In een aantal gevallen is het echter wel te verdedigen om ze hier toch onder te brengen, namelijk als (para)medische behandelingen zoals logopedie, fysiotherapie of ergotherapie in 2014 deel uitmaakten van het persoonlijke zorgplan en ook daadwerkelijk tijdens de dagbehandeling werden aangeboden."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing