Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het in Nederland verboden voor artsen om placebo(nep)-medicijnen voor te schrijven?

Omdat ik de vraag toch belangrijk vind stel ik hem.
Is het bij wet of bij regelingen van artsen of medische instellingen verboden om nep-medicijnen voor te schrijven?
Zo nee wordt het ook gedaan, zo ja waar?

En zijn ook die medicijnen te koop bij de apotheek en vergoed?

erotisi
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee hoor, in bijvoorbeeld studies naar de effectiviteit van medicijnen is altijd ook een placebo-groep. Maar de deelnemers aan die studie weten dan dus wel dat zij misschien een placebo krijgen.

Ook wanneer een patiënt en arts zich samen afvragen hoe effectief een middel nu precies is, wordt wel eens een test met placebo's gedaan. Daarbij slikt de patiënt bijvoorbeeld twee weken het middel in normale dosering, twee weken in een hogere of juist lagere dosering, en twee weken een placebo, zonder te weten wanneer ze wat slikken. Ook bij het afbouwen van medicatie wordt wel gebruik gemaakt van een dergelijke methode, waarbij bijvoorbeeld de patiënt zijn medicatie elke week in drankvorm (of pilvorm, maar drank- is vaak makkelijker) ophaalt bij de apotheek in de wetenschap dat de dosering langzaam verlaagd zal worden, maar zonder te weten hoe snel. Daarbij is het niet ongebruikelijk dat de laatste dosering(en) geen werkzame stof meer bevatten. Een placebo dus.

Met de komst van de WGBO, de wet op de geneeskundige behandelovereenkomst, is het bijna niet meer mogelijk voor artsen om een placebo voor te schrijven zonder dat de patiënt dit weet. Daarvoor waren er nog wel - ongetwijfeld erg weinig - artsen die in bepaalde situaties wel eens placebomiddelen voorschreven in hun eigen (klinische) praktijk. Natuurlijk mag een arts niet liegen tegen een patiënt over een voorgeschreven middel, dus dan werd er iets gezegd als: 'ik denk dat dit middel u zou kunnen helpen.' Zoals ik al zei kwám dat al erg weinig voor, omdat de meeste artsen vinden dat dit betuttelend en ethisch onjuist is en ook beroepsverenigingen aangeven dat de schade ontstaan door het verlies aan vertrouwen als het uit zou komen niet opweegt tegen het tijdelijke voordeel van de placebo-werking. En of het nog zou werken in deze tijd, wanneer iemand een middel zonder bijsluiter meekrijgt en een naam die niet terug te vinden is op www.fk.cvz.nl maar mogelijk wél via google als placebo-pil? Ik betwijfel het.

Maar, zoals ik al zei: met de WBGO is een arts verplicht de patiënt volledig te informeren over diens behandeling en de eventuele bijwerkingen. Dus er zullen nóg minder artsen zijn die het nu nog met hun geweten én de wet kunnen rijmen om een patiënt zonder diens medeweten placebo's voor te schrijven.

Placebo's komen overigens gewoon voor in het apothekersformularium, dus ik neem aan dat ze ook gewoon vergoed worden (of werden?) door de verzekeraar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het voorschrijven van placebo's is niet formeel verboden -maar via een een omweg wel min of meer.
Een arts dient op basis van de WGBO de patiënt voor te lichten over de behandeling (informatieplicht); als een arts dus en placebo voorschrijft, moet hij tegen de patiënt zeggen dat hij een placebo voorschrijft. Waarmee het effect verdwijnt.

Klinische studies zijn een andere situatie, apart in de wet geregeld. Overigens geldt ook (juist!) daar de informatieplicht, en weet de patiënt dat hij kans maakt een placebo te krijgen.
tinus1969
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing