Mag je als kind persoonlijke spullen uit het huis van je overleden ouder, met een hoge schuld, weghalen als de inboedel niets waard is?
Een alleenstaande ouder heeft 2 kinderen (16 en 20 jaar). Hij heeft enorme schulden en géén uitvaartverzekering.
Hij heeft tegen zijn kinderen gezegd dat als hij mocht komen te overlijden zij meteen zo veel mogelijk spullen uit zijn huis moeten weghalen.
Volgens mij heeft dat als gevolg dat de wet dat ziet als dat de kinderen zijn erfenis hebben aanvaard en dus ook verantwoordelijk zijn geworden voor zijn schulden, in ieder geval de oudste want een minderjarig kind kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schulden van zijn ouders. Deze ouder zegt nu dat zijn oudste kind niet aansprakelijk kan worden gesteld voor zijn schulden omdat zijn inboedel geen waarde heeft dus zij kunnen dat gewoon weghalen zonder consequenties. Volgens informatie die hij daar over heeft ingewonnen doen ze in dit geval niet zo moeilijk. Klopt dit?
En wie moet in dit geval de uitvaart betalen?
Maar bv niet een heel kostbaar antiek dressoir of waardevolle kunst, ook geen sieraden. Dat zijn zaken waarvan de waarde in geld uitgedrukt kan worden. In jouw geval gaat het daar niet over, begrijp ik.
Pas op: nabestaande is niet hetzelfde als erfgenaam.
Nu zou ik dan denken dat het niet zo'n vaart zal lopen want wie heeft er nu in de gaten dat er een fotolijstje wordt meegenomen maar met de zó hoge schulden als deze vader heeft zou ik zelf geen risico gaan lopen.
Wanneer er niemand de uitvaartkosten wil betalen dan wordt de overledene door de Gemeente weggehaald. De kosten zou de Gemeente kunnen verhalen op de nabestaanden. JoanDArc heeft gelijk: een nabestaande is niet een erfgenaam. In de wet staat nl. dat alléén tussen kinderen en ouders de verplichting bestaat om, indien er geen uitvaartverzekering is, de kosten van een uitvaart op zich te nemen van elkaar.
N.B. Mijn advies zou daarom aan ouders zijn om als je kind voor de wet volwassen is en daarom mogelijk niet meer tot je eigen uuitvaartverzekering wordt gerekend, je kind zelf een verzekering te laten afsluiten als je als ouder deze kosten niet wilt/kunt betalen.
Inboedel is het geheel van tot huisraad en tot stoffering en meubilering van een woning dienende roerende zaken.
Boekerijen, verzamelingen van voorwerpen van kunst, wetenschap of geschiedkundige aard vallen niet onder de inboedel, maar mag men ook niet weghalen aangezien deze waarde hebben die in geld kan worden omgezet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.