Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een gemeente in een groot deel van een stad/dorp entree vragen?

Komende zondag is er bloemencorso bij ons in het dorp. Veel corsowagens banen zich dan een weg, over een vooropgesteld parcours binnen een afgesloten ring rondom het centrum.

Bij élke toegangsweg naar het centrumgebied staan toegangspoortjes waar men een entree heft van €9,50 pp om de corsowagens langs het parcours te kunnen bewonderen.

Burgemeester heeft dit complete, openbare centrumgebied, met een afgegeven vergunning, als 'evenemententerrein' betiteld.

Mijn zus woont in dit (tijdelijk afgesloten) centrumgebied en wil graag haar 65e verjaardag op die dag vieren, echter dienen wij als gezin dan eerst 4x€9,50=€38,00 aan entree te betalen, enkel en alleen om mijn zus te kunnen bezoeken.

Gemeente is vandaag niet meer te bereiken, een ontheffing wordt door de betreffende stichting geweigerd en de politie verwijst me weer terug naar de gemeente welke de vergunning heeft verleend.

Een compleet centrum afsluiten en nietsvermoedende 'bezoekers' verplicht entree laten betalen? Dat kán toch niet?

Wat kán ik en wat mág ik in deze ondernemen om, zonder entree te móeten betalen, tóch mijn zus op haar verjaardag te kunnen bezoeken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Hoi Peter,

ik zou een beroep doen op de redelijkheid, met een stok achter de deur. Het is morgen zaterdag dus winkels zijn open. Ik heb 3 oplossingen voor je, in volgorde van formeel naar flexibel:

(a) Zorg dat de bezoekers van het feestje (als ze allemaal geen familie zijn, is het wel een probleem) een kopie maken van hun identiteitsbewijs en laat ook je zus een kopie van haar ID maken (met geboortedatum, daaruit blijkt dat ze 65 wordt!). Met deze bescheiden in de hand zal het je vast lukken de 'poortwachter' ervan te overtuigen dat jullie niet voor het Corso komen.

(b) eigenlijk slimmer: die poortwachters staan er vast niet vanaf s' morgens vroeg. Spreek met je zus af dat jullie al vroeg op de dag daar zijn (geen idee waar de bezoekers vandaan moeten komen dus of dit qua reistijd haalbaar is). Dan wordt niemand gecontroleerd want geen mens gaat op zondag al om 8 uur dienst staan kloppen.

(c) het slimste: Als de familie je zus nou eens uitnodigt om bij hun het feest te vieren. Dan heeft ze geen afwas, geen rommel en een schoon huis als zij terugkomt. En je omzeilt dat hele corso.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik erg teleurgesteld ben in het weigeren mee te denken van de organisatie/ Gemeente. en klacht indienen bijv. via een programma als Kanniewaarzijn is wellicht een leuk idee...

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedacht dat als de reistijd het probleem is, je (als dat mogelijk is) misschien al de avond te voren naar je zus zou kunnen gaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing