Mag een gemeente in een groot deel van een stad/dorp entree vragen?
Komende zondag is er bloemencorso bij ons in het dorp. Veel corsowagens banen zich dan een weg, over een vooropgesteld parcours binnen een afgesloten ring rondom het centrum.
Bij élke toegangsweg naar het centrumgebied staan toegangspoortjes waar men een entree heft van €9,50 pp om de corsowagens langs het parcours te kunnen bewonderen.
Burgemeester heeft dit complete, openbare centrumgebied, met een afgegeven vergunning, als 'evenemententerrein' betiteld.
Mijn zus woont in dit (tijdelijk afgesloten) centrumgebied en wil graag haar 65e verjaardag op die dag vieren, echter dienen wij als gezin dan eerst 4x€9,50=€38,00 aan entree te betalen, enkel en alleen om mijn zus te kunnen bezoeken.
Gemeente is vandaag niet meer te bereiken, een ontheffing wordt door de betreffende stichting geweigerd en de politie verwijst me weer terug naar de gemeente welke de vergunning heeft verleend.
Een compleet centrum afsluiten en nietsvermoedende 'bezoekers' verplicht entree laten betalen? Dat kán toch niet?
Wat kán ik en wat mág ik in deze ondernemen om, zonder entree te móeten betalen, tóch mijn zus op haar verjaardag te kunnen bezoeken?
Mogelijk heeft ze zich niet gerealiseerd dat ze dat zelf bijtijds moet regelen. Ze kan wel met haar persoonlijke toegangspas en legitimatie jullie ophalen bij een van de controleposten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.