Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie heeft er hier voorrang? Auto haalde mij in vlak voor kruispunt, ik kwam weer gelijk bij kruispunt. Auto wilde rechtsaf ik rechtdoor.

Had laatst deze situatie op de fiets. Auto haalde mij in vlak voor kruispunt, ik kwam weer gelijk bij kruispunt. Auto wilde rechtsaf ik rechtdoor.

-Had ik de auto überhaupt in mogen halen aan de rechterkant?
-De auto probeerde door te drukken, terwijl ik in mijn ogen voorrang had, klopt het dat ik voorrang had?

Toen de automobilist de auto uitkwam (niet om te discussiëren over verkeersregels, wie er nou fout zat/wie voorrang had), ben ik maar doorgefietst. Volgens mij blijf ik voorrang houden ondanks mijn wellicht onjuiste inhaalactie.

Ging net goed allemaal, geen schade en vooral geen vechtpartij waar de bestuurder op uit was.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Rechtdoorgaand verkeer gaat voor. Dus jij had voorrang.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je had de auto rechts mogen inhalen.
Artikel 11 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990:
3. Fietsers moeten elkaar links inhalen, maar andere voertuigen mogen zij rechts inhalen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Met dank voor zinvolle correctie JoanDArc:
De eerste link betreft "filerijden" Een rij auto’s die voor een verkeerslicht staat te wachten is geen file, tenminste als de rij niet ongeveer 2Km of langer is. De tweede link is achterhaald, was ik ook ingetuind.
Dit is de juiste link
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukII/7/Artikel18/geldigheidsdatum_08-09-2015

Dan is er nog
Artikel 17
1. Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;

http://www.gratistheorie.nl/auto/theorie/voorsorteren/voorsorteren.html
Het is niet de bedoeling dat een andere bestuurder zich er nog tussen frommelt.
SimonV
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb bij rijles geleerd dat de 1e 3 auto's zover naar rechts gaan als ze af willen slaan dat fietsers ze niet rechts kunnen inhalen. Als 4e en volgende auto moet je uitkijken voor fietsers naast je. Omdat de auto dat niet doet mag jij aannemen dat hij je ziet, uitkijkt en voorrang geeft. Hij manoeuvreert zichzelf in een onmogelijke positie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing