Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft een bordje met 'Geen fietsen plaatsen' enige juridische status?

In veel gevallen kan ik mij goed voorstellen dat een ondernemer niet wilt dat er fietsen voor de etalage worden geplaatst, maar er zijn situaties waarin ik de neiging heb een bordje op mijn fiets te monteren met 'Geen winkels plaatsen, a.u.b.'

Maar heeft een ondernemer enige poot om op te staan wanneer iemand, ondanks de aanwezigheid van zo'n bordje, alsnog een fiets voor (dus niet tegen) een raam parkeert? Of is het, zoals ik vermoed, meer een afschrikmiddel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het verkeersrecht (RVV 1990) bepaalt dat fietsen ‘gewoon’ op de stoep mogen worden geplaatst. En dus ook voor het raam, als de stoep onder het raam loopt.

Dat wordt anders als
- er een verkeersbord staat die het parkeren van de fiets verbiedt;
- het parkeren van de fiets op uw grond gebeurt (die geen openbare weg is);
- de fietsen voor uw raam hinderlijk zijn of uw raam of andere spullen vernielen of beschadigen;
- de gemeente andere regels heeft ingesteld - zoals in de APV.

Een bordje voor het raam zetten "verboden fietsen te stallen" of zoiets, heeft eigenlijk juridisch niet zoveel waarde. Maar ja, dat weet natuurlijk niet iedereen.

En wanneer is het nu hinderlijk. Waarschijnlijk eerder in gevallen waarin je voor een ingang of andere doorgang zo geparkeerd bent.

http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/30672/ik-wil-graag-dat-er-geen-rijwielen-gestald-worden-voor-mijn-raam-is-het-juridisch-mogelijk-om.html

Toegevoegd na 16 minuten:
Om eventuele hinder toch als onrechtmatige daad aan te merken zij het volgende:

Niet elke hinder levert een onrechtmatige daad op. Een zekere mate van hinder moet geduld worden. Of hinder een onrechtmatige daad oplevert hangt af van:
•De aard, de ernst en de duur van de hinder en de daardoor toegebrachte schade
•De verdere omstandigheden van het geval
•Een vergunning levert niet zonder meer een vrijbrief op voor het veroorzaken van hinder. Daarvoor is meer vereist.

Ik kan me voorstellen dat als iemand zijn spulletjes wil laten zien/etaleren dat hij daarin gehinderd kan worden doordat er fietsen voor worden gezet.

In de praktijk zal het echter moeilijk aan te tonen zijn wat de toegebrachte schade is doordat je fiets een uur of wat voor de etalage staat. Dus hinder kan wel voorkomen maar in de praktijk zal dat moeilijk te vergelden zijn. Maar je weet maar nooit. Voorzover ik weet is daar geen uitspraak over van een (hogere) rechter.

http://www.aansprakelijkheid.nl/nl/overige-aansprakelijkheid/onrechtmatige-daad-en-aansprakelijkheid/
erotisi
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing