mag iemand uit de buurt een belastende brief ophangen in de buurtwinkel?
Mijn hondjes hebben een zwerfkat gegrepen. Deze werd gevoerd door enige buurt mensen, deze willen mij hier nu weg hebben !!!! Ze verzinnen er nu ook nog van alles bij.
Indien er beschuldigi,gen omhoog hangen die onwaar zijn kan je steeds klacht indienen en een pv laten opmaken voor valse beschuldigingen.
Ook op een terrein waar je je hondjes wel los mag laten lopen moet je ze toch nog steeds onder controle hebben? Niekielienie, ze zullen je zo snel niet weg krijgen daar lijkt me, maar als er meerdere incidenten zijn geweest of gaan komen met je hondjes, kan je wat die dieren betreft wel problemen verwachten, en terecht.
De vraag gaat niet over of de hondjes of honden, niet over of de kat het overleefd heeft, niet over of je loslopende honden onder controle moet hebben of dierenartskosten
Het verbaast mij wel vaker dat dat de menselijke deel in vraag het onderspit moet delven voor niet relevante informatie over het dierendeel.
Hoe zou wel niet gereageerd zijn als de vragensteller in plaats van grepen had geschreven doodgebeten.
Ook de reactie van de eigenares doet ter zake. De waarheid kan wel belastend zijn, maar hoeft geen laster te zijn lijkt me. Maar ik zie uit naar je antwoord :)
Info die belangrijk is is wat er in de brief staat, pas als die bekend is zou de andere informatie relevant kunnen worden.
Tot die tijd zijn alle reacties feitelijk prematuur en niet relevant voor de vraag.
Als in de brief staat bijvoorbeeld alleen "mv niekielienie is een kattenmoordenaar" dan is alleen relevant of de kat dood is zoniet dan is het laster maar als er in staat "mv niekielienie's honden bijten een kat bijna dood" dan is het denk ik aanvaardbaar maar dan is het voor niekielienie waarschijnlijk nog steeds niet acceptabel. Even voor alle duidelijkheid dit is iets wat mij wel vaker opvalt en niet een pleidooi om dit soort reacties niet meer te geven daarvoor zijn deze vaak genoeg nuttig voor vragensteller.
Het ligt eraan waarom deze (feitelijk wellicht juiste!) info wordt verspreid. Is dit echt hoofdzakelijk bedoeld om het 'lijdend voorwerp' lastig te vallen, dan is er sprake van smaad en ook dat is verboden. Iets anders is het wanneer zoiets geplaatst wordt in de plaatselijke krant in het kader van nieuwsverspreiding; dus wanneer een (onafhankelijke) journalist daarover bericht zonder verder een waardeoordeel te geven. Dan heeft het blijkbaar nieuwswaarde en dan zal minder snel worden aangenomen dat er sprake is van smaad. Er ligt wel een grijs gebied op dit vlak (roddeljournalistiek, wanneer smaad en wanneer vrije nieuwsgaring), reden dat rechters zich regelmatig moeten buigen over het smaadkarakter van bepaalde aantijgingen.
De brief in de supermarkt heeft geen nieuwswaarde, maar gaat om roddel en wanneer de inhoud niet waar is, gaat het zelfs om laster.
Zo iets mag men nergens ophangen. @Niekielienie, ga beslist niet je eigen visie van het gebeurde onder deze brief hangen. Het wordt dan een eindeloos "nietes-welles" en een zeer onfris gedoe, dat jij verliest.
Verwijder zelf de brief en verlang dringend van de eigenaar van de supermarkt er zorg voor te dragen dat dit soort geschriften niet in de winkel (ook niet bv buiten aan het raam) worden opgehangen.
Prikborden in supermarkten zijn bedoeld voor vragen en aanbiedingen of algemene mededelingen, niet om via brieven iemand aan de schandpaal te nagelen.
Het is in feite totaal onbelangrijk wat het ware verhaal is en wat er wel of niet is gebeurd tussen de teckels en de (straat?)kat.
De politie bellen is een juiste handeling, vertel je verhaal aan de wijkagent, komt er geen bevredigende oplossing, of komt de wijkagent niet opdagen, doe dan in ieder geval een melding op het politiebureau, houd het zakelijk, laat het schriftelijk vastleggen en eis een kopie.
Het gaat alleen om de feiten dat er openlijk en schriftelijk roddel en/of laster over jou wordt verspreid. Het is heel moeilijk, maar reageer hier niet op, niet mondeling en al helemaal niet schriftelijk.
Het is de taak van de wijkagent dit soort onacceptabel gedrag van de buurtmensen in de kiem te smoren.
Hou je haaks.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.