Hoe zorg je voor een goede omgangsreging van vader en zoon?
Een vriend van mij heeft een kind van bijna 2 jaar. Al sinds zijn kind geboren is doet de moeder moeilijk over de omgangsregeling. hij ziet zijn zoon 2 (heel soms 3) keer per week, maar dan ook vaak met de moeder erbij. Nu wil hij zijn zoon vaker kunnen zien en ook vaker alleen met hem zijn zonder de moeder er bij. Nu is mijn vraag wat zijn recht hierin is en wat hij zelf kan doen, het liefst zonder een rechter erbij.
Dat je wil helpen is prima, maar hou je opmerkingen en adviezen bij jezelf. Ik vind..., ik zou..., oordeel ook niet over haar, zonder dat je haar kent en van beide kanten weet wat er speelt.
Een omgangsregeling is er in het belang van het kind, in het belang van het kind moet daar duidelijkheid in zijn. Van beide kanten zullen aanpassingen nodig zijn om dit soepel te laten verlopen.
Overtuig je vriend ervan dat hij met respect met de moeder omgaat, hoe moeilijk dat ook is, dit kan helpen haar wat soepeler te laten worden met de omgangsregeling. Bij een omgangsregeling is het belangrijk dat beide ouders in het belang van hun kind handelen, het kind heeft er geen baat bij dat ouders ruzie hebben, of niet normaal met elkaar in gesprek kunnen. Zeg hem dat het jou (of crea, als jij het hier niet mee eens bent) het beste lijkt, als hij alleen in het belang van zijn zoon handelt.
http://www.rechtnet.nl/toevoeging/
1ste gebod bij echtscheidingen: praat nooit slecht over je ex-partner, tegen niemand, zeker niet tegen een eventuele nieuwe partner.
2de gebod, kies als derde nooit partij, het is een absolute privézaak tussen de beide ex-partners.
3de gebod, als ex-partners het niet eens zijn over welke regeling dan ook, dient dit opgelost te worden via gevraagde adviezen van een onafhankelijke deskundige.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.