Kan de woningbouwvereniging mij dwingen mijn voortuin te onderhouden?
Ik heb heel bewust mijn voortuin laten verwilderen, dit omdat ik het mooier vind dan een strak gemaaid grasveld. De random kleuren van alle wilde bloemen en planten spreken mij erg aan.
Daarnaast trekken deze bloemen en planten veel mooie vogels en vlinders aan, wat ik erg mooi vind.
Nu heb ik van de gemeente een brief gekregen, waarin ze mij dwingen hier iets aan te doen. Dit omdat ze het onkruid vinden en niet netjes onderhouden.
Echter is onkruid niks meer of minder dan een ongewenste plant, voor mij is dit dus geen onkruid, maar voor de gemeente schijnbaar wel! (Of de buurman)
Ik heb in mijn huurcontract getekend voor het onderhoud van o.a mijn tuin, welke ik ook onderhoud aan de achterkant van het huis.
Daarnaast vraag ik me af, wat is onderhoud? Voor mij is dat duidelijk iets anders dan de gemeente.
Ik wil heel graag mijn verwilderde stuk tuin zo houden zoals het nu is.
Er komen veel verschillende schitterende vogels op af, zoals putters op de distels, en groenlingen op de rozenbottels bijv. Om het nog maar niet eens te hebben over de kleuren van alle bloemen en vlinders.
Kan de gemeente mij echt dwingen hier iets aan te doen, tegen mijn eigen wil in?
Er groeien geen bomen ofzo die bijvoorbeeld schade kunnen veroorzaken.
Toegevoegd na 1 uur:
Correctie, het is niet de gemeente maar de woningbouwvereniging wie dit proberen af te dwingen.
Wellicht hadden ze niet aan deze optie gedacht.
De vraag is overigens of ze deze "dwang" hard gaan maken.
Zelf heb ik wel eens een klacht gekregen over "lang gras" in de achtertuin (prachtige pluimen die ik zelfs per bosje had kunnen verkopen). Daar is verder niets mee gebeurd.
(Ik zou zeggen, nog langere bomen in de wijk.)
Mijn excuses.
(De ontvangen brief zou ook een overijverige boningbouwmedewerker geschreven kunnen zijn, die dol is op tegels in de tuin. Je weet maar nooit)
De verplichting om je tuin als siertuin te onderhouden is ouderwets; staat in alle huurcontracten maar wordt vziw maar zelden uitgevoerd.
tinus1969, dat is zeker een optie wat ik zal gaan doen. Maar het feit blijft dat ik liever geen afstand doe van mijn verwilderde tuin. Welke ik sowieso wel onderhoud (op mijn eigen manier) zoals bomen die schade kunnen veroorzaken verwijderen of licht wegnemen als ze te groot worden.
Vind het wel jammer dat tegenwoordig steeds minder mensen de natuur kunnen waarderen, en bijvoorbeeld liever een tuin met tegels, muren en beton als natuur zien. Puur omdat dit minder onderhoud verschaft... Jammer.
het zaad van de distels komt net zo goed van de distels uit de berm en het gemeente plantsoen.
Daarnaast is de rest van de buurt toch ook net zo goed verantwoordelijk voor z'n eigen tuin en het onkruid wat daar wel of niet in groeit dacht ik toch zo?
Door te bellen wordt je gemakkelijk afgedaan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.