Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen bij een onterechte bekeuring in het buitenland?

Goedenavond,

Ik ben vorige week op vakantie naar mijn mening onterecht bekeurd in Tjechië.

Ik werd namelijk bekeurd op een barst in mijn voorruit wat zogenaamd mijn zicht belemmerde. Het is wel een redelijk grote barst, maar belemmerd mijn zicht totaal niet tijdens het rijden. De auto is ook door de garage APK goedgekeurd in Nederland.

Bij de aanhouding kreeg ik een soort van verkooppraatje van de agent dat de boete normaal 5.000 kronen kostte, maar voor mij kostte de boete slechts 2.000 kronen.

Zelf vind ik het ook raar dat Tjechië wel moeilijk doet over deze barst, terwijl dit in Nederland dus gewoon mag.

Nu mijn vraag: Wat kan ik hier tegen doen? Is het de moeite waard om naar een kantonrechter te gaan of iets anders, of kan ik de boete maar beter betalen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Rijden met een redelijk flinke barst in de voorruit van een auto mag in Nederland ook niet.
Artikel 5.2.42 VR
1. De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen:
a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
2. Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit:
a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
3. Onze Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.

Als de voorruit een scheur heeft kan het zijn dat de auto wel APK goedgekeurd wordt, mits deze geen vertakking in het gezichtsveld heeft.
Zowel in het directe (bestuurderszijde) als in het indirecte (passagierszijde) gezichtsveld van de voorruit mogen geen scheuren met vertakkingen voorkomen.

Buiten de vraag of het mag om met een flinke barst (zoals je deze zelf omschrijft) in de voorruit van de auto kun je je ook afvragen of het verantwoord is om met een kapotte ruit te gaan rijden. Doorrijden met een kapotte voorruit is alleen maar uitstel van executie

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk5/Afdeling2/9/Artikel5242/geldigheidsdatum_06-08-2015

Toegevoegd na 7 uur:
Verder antwoord op jouw vraag: je bent bekeurd in de Tsjechische Republiek, en hebt dus te maken met de wetten zoals die daar gelden, de kantonrechter in Nederland bemoeit zich er niet mee.
Omdat er voor de hoogte van de boetes geen duidelijke richtlijnen waren (of nog zijn) ontstaat er vaak een discussie met de bekeurende agent. Dit hoeft geen, zoals jij het noemt, verkooppraatje te zijn.
De keuze voor de agent kan gewoon zijn: een boete tussen 2000 en 5000 kronen. Veel is afhankelijk van de manier waarop de bekeurde zich opstelt en de ernst van het feit.
Sinds de invoering van de nieuwe verkeersregels is er ook een zero tolerance‘ beleid van kracht. De ABA & ACA (te vergelijken met onze ANWB) waarschuwen hier al jaren voor en met "ik wist het niet en in Nederland mag dat wel" hoeft men in Tsjechië niet aan te komen.

Afwachten of er een bekeuring in de bus komt en gewoon betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je een Nederlandse kantonrechter bedoelt is het niet de moeite om erheen te stappen. Die is niet bevoegd om Tsjechisch recht te beoordelen. De enige die je kan helpen is een Tsjechische rechter of beroepsinstantie, maar je moet je inderdaad afvragen of je dat de moeite en toestanden waard vindt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De bekeuring van 2000 CZK is omgerekend €. 73,92 !

Om dit bedrag en de bekeuring aan te vechten moet je daarvoor terug naar Tsjechië en daar de hulp van een advocaat en/of een tolk, vertaler inroepen om voor de rechter te mogen verschijnen. Die kosten ook het nodige.
En dan heb je niet de zekerheid dat je dan wint. En als je wint wat heb je dan gewonnen? De rekeningen van de mensen die je hebben moeten bijstaan... 300 a 400 euro.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing