Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen bij een onterechte bekeuring in het buitenland?

Goedenavond,

Ik ben vorige week op vakantie naar mijn mening onterecht bekeurd in Tjechië.

Ik werd namelijk bekeurd op een barst in mijn voorruit wat zogenaamd mijn zicht belemmerde. Het is wel een redelijk grote barst, maar belemmerd mijn zicht totaal niet tijdens het rijden. De auto is ook door de garage APK goedgekeurd in Nederland.

Bij de aanhouding kreeg ik een soort van verkooppraatje van de agent dat de boete normaal 5.000 kronen kostte, maar voor mij kostte de boete slechts 2.000 kronen.

Zelf vind ik het ook raar dat Tjechië wel moeilijk doet over deze barst, terwijl dit in Nederland dus gewoon mag.

Nu mijn vraag: Wat kan ik hier tegen doen? Is het de moeite waard om naar een kantonrechter te gaan of iets anders, of kan ik de boete maar beter betalen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
9 jaar geleden
De hoogte van de boete is afhankelijk van de ernst van de ruitschade, maar kan oplopen tot enkele honderden euro’s. Doorrijden met een dusdanig beschadigde autoruit is zodoende dringend af te raden. Git geldt in Nederland.
Utrecht
9 jaar geleden
Met de APK in Nederland heeft de politie in Tsjechië niets te maken. En met een Nederlandse kantonrechter nog minder. Ze hebben daar hun eigen wetten en regels en het kan best zijn dat daar andere eisen worden gesteld aan de voorruit.
Áls je bezwaar wil maken, zal je dat bij de Tsjechische justitie moeten doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je een betalingsbewijs van de agent gekregen? Je was niet in nederland ....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, je weet vantevoren als je naar zo'n land gaat dat het Recht niet voor iedereen hetzelfde is. Om wat bij te verdienen is het niet ongewoon dat een politieagent aldaar elke mogelijkheid zal zoeken om een rijke buitenlander op de bon te slingeren. Die 2000,- Kronen (ongeveer €75,-) steekt die agent in zijn eigen zak als je die daar ter plekke had betaald. Nu gaat je dat geintje iets van 200 Sjakies kosten... Les voor de volgende keer: alle zichtbare gebreken voor vertrek laten repareren en zorgen dat je altijd iets van €100,- aan tjechische Kroon contant bij je hebt. Het is niet eerlijk maar wel goedkoper.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou de boete betalen. Als je in het buitenland rijdt, gelden de daar geldende regels (zoals dat je in Duitsland verplicht winterbanden moet rijden in de winter, en in NL niet verplicht bijv). Je kunt naar hun maatstaven bekeurd worden. Zeker als het nog steeds 2000 kronen is (73,96 euro) zou ik gewoon betalen. Heel chagrijnig van het geld, maar goedkoper als allerlei instanties inschakelen met een nihile kans dat het je iets oplevert
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou de boete in eerste instantie niet betalen en uitzoeken of Nederland en Tsjechië afspraken hebben over het innen van boetes. Zelf kreeg ik ooit een boete in Italië, naar mijn mening onterecht. Ik heb niets betaald en heb er nooit meer iets over gehoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is heel apart als de agent in kwestie jou matst en geen kwitantie geeft. Ik zou dan voorstellen het op het bureau af te handelen. Ik heb tot nu toe alleen maar correcte agenten meegemaakt, bij parkeerboete, maar dit soort gedrag was 10 jaar geleden wel de standaard. Tegenwoordig zou het niet meer mogen. Neemt niet weg dat de aanhouding waarschijnlijk wel terecht is.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@kruidenvrouwtje Ik heb eens van iemand gehoord die ook een boete uit Italië niet had betaald. Paar jaar later raakte deze persoon toevallig betrokken bij een stomme aanrijding op een parkeerplaats in Italië tijdens vakantie. Alleen blikschade. Politie kwam erbij en toen kwam die openstaande boete naar boven. Heel gezijk geworden en koste uiteindelijk een paar honderd euro. Pas daar dus voor op mocht je nog een keer terug gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je deze bekeuring zou krijgen in Nederland kun je niet terugvallen op dat de auto door de APK keuring is gekomen. APK keuring is een moment opname en de APK keurmeester kan ook een fout hebben gemaakt en dat hij eigenlijk de auto had moeten afkeuren. Elk land heeft zijn regels en eissen en deze hoeven niet hetzelfde te zijn als in Nederland.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Rijden met een redelijk flinke barst in de voorruit van een auto mag in Nederland ook niet.
Artikel 5.2.42 VR
1. De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen:
a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
2. Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit:
a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
3. Onze Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.

Als de voorruit een scheur heeft kan het zijn dat de auto wel APK goedgekeurd wordt, mits deze geen vertakking in het gezichtsveld heeft.
Zowel in het directe (bestuurderszijde) als in het indirecte (passagierszijde) gezichtsveld van de voorruit mogen geen scheuren met vertakkingen voorkomen.

Buiten de vraag of het mag om met een flinke barst (zoals je deze zelf omschrijft) in de voorruit van de auto kun je je ook afvragen of het verantwoord is om met een kapotte ruit te gaan rijden. Doorrijden met een kapotte voorruit is alleen maar uitstel van executie

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk5/Afdeling2/9/Artikel5242/geldigheidsdatum_06-08-2015

Toegevoegd na 7 uur:
Verder antwoord op jouw vraag: je bent bekeurd in de Tsjechische Republiek, en hebt dus te maken met de wetten zoals die daar gelden, de kantonrechter in Nederland bemoeit zich er niet mee.
Omdat er voor de hoogte van de boetes geen duidelijke richtlijnen waren (of nog zijn) ontstaat er vaak een discussie met de bekeurende agent. Dit hoeft geen, zoals jij het noemt, verkooppraatje te zijn.
De keuze voor de agent kan gewoon zijn: een boete tussen 2000 en 5000 kronen. Veel is afhankelijk van de manier waarop de bekeurde zich opstelt en de ernst van het feit.
Sinds de invoering van de nieuwe verkeersregels is er ook een zero tolerance‘ beleid van kracht. De ABA & ACA (te vergelijken met onze ANWB) waarschuwen hier al jaren voor en met "ik wist het niet en in Nederland mag dat wel" hoeft men in Tsjechië niet aan te komen.

Afwachten of er een bekeuring in de bus komt en gewoon betalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het vervolg op mijn antwoord heeft even geduurd, de Internetverbinding staat hier nog steeds in de kinderschoenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke bron. Ik ben er over uit en ga de boete gewoon betalen. De scheur heeft echter geen vertakkingen, dus dat zou dan in Nederland toegelaten moeten worden. Ik heb dit ook nadrukkelijk gevraagd aan de garage. Het is inderdaad uitstel van executie. Ik ben een student met een oude golf 3. De reparatie van een nieuwe voorruit is onder nabij de 400 euro. Dat heb ik er niet voor over aangezien mijn auto 600 euro waard is :)

Andere antwoorden (2)

Als je een Nederlandse kantonrechter bedoelt is het niet de moeite om erheen te stappen. Die is niet bevoegd om Tsjechisch recht te beoordelen. De enige die je kan helpen is een Tsjechische rechter of beroepsinstantie, maar je moet je inderdaad afvragen of je dat de moeite en toestanden waard vindt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De bekeuring van 2000 CZK is omgerekend €. 73,92 !

Om dit bedrag en de bekeuring aan te vechten moet je daarvoor terug naar Tsjechië en daar de hulp van een advocaat en/of een tolk, vertaler inroepen om voor de rechter te mogen verschijnen. Die kosten ook het nodige.
En dan heb je niet de zekerheid dat je dan wint. En als je wint wat heb je dan gewonnen? De rekeningen van de mensen die je hebben moeten bijstaan... 300 a 400 euro.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om eerlijk te zijn vin ik dit nog het meest 'down-to-realism'-istische antwoord en ook het gene ik het meest interessant vind.
2000 kroon is laat ons zeggen 75 euro... Voor zo'n lage boetes doe je niets, maar je hebt er enkel meer last mee dan iets anders. Gewoon betalen, want aanvechten is toch meestal veel bla bla bla en de uitkomst van zo'n 'ik ben het hier niet mee eens'-formulier ...
toch betalen + eventueel bijkomende kosten
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: