Ik ben 80 en moet voor de verlenging van m'n rijbewijs een rijtest doen. Waar letten ze dan op ?
Afgezien van de extreem lange tijd die het CBR nodig heeft om te reageren (na 7 weken kreeg ik een bericht over de nodige rijtest en die die kon pas na 5 weken daarna worden afgenomen waardoor ik nu in tijdnood kom) De rijtest is geen examen, maar wat dan wel? Waar word je op getest ? Ik heb 50 jaar rijervaring, de hoogste no-claimkorting voor schadevrij rijden en geen boetes ooit voor ernstige verkeersovertredingen.
Soms is (ook) een rijtest nodig. U moet dan met name laten zien dat u veilig en verantwoord rijdt, niet of u het bochtje achteruit wel beheerst. Een deskundige van het CBR rijdt mee om dit te boordelen. Het is belangrijk dat u goed en op tijd waarneemt en reageert op de verschillende situaties, ook als het hectisch is. De rijtest wordt zo mogelijk afgelegd in uw eigen auto en is gratis. Rijdt u onveilig of past u de verkeersregel niet goed toe? Dan krijgt u mogelijk het advies om speciale rijlessen te volgen, bijvoorbeeld in een auto met automatische versnellingsbak. Als u niet hoeft te schakelen blijft er meer aandacht over voor het verkeer. In een tweede rijtest kunt u dan laten zien dat u wel veilig kunt rijden. De uitkomst kan zijn dat uw rijbewijs wordt verlengd met de aantekening dat u alleen in een automaat mag rijden. Zo kunt u toch altijd blijven rijden! Ik weet niet of dat de exacte situatie is waar we over praten maar zoiets zal het dus zijn.
En nog steeds goede ogen en een goed reactie vermogen?
Uiteindelijk zijn er andere dingen welke achteruit gaan als je op leeftijd bent en wordt er (gelukkig) niet gekeken hoe fit u vroeger was. :)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.