Wat zijn de consequenties van 6 weken zonder geldig ID bewijs?
Mijn zoons id bewijs verloopt ongeveer zes weken voor hij 18 wordt. Als hij 18 is koopt hij een idbewijs wat tien jaar geldig is, als hij dat nog doet als hij 17 is is het maar vijf jaar geldig (maar wel goedkoper).
Wat zijn de consequenties van zes weken zonder geldig ID bewijs rondlopen in Nederland zonder dat je in die tijd naar het buitenland gaat en zonder dat je toevallig wordt aangehouden.
Nogmaals: het gaat er mij dus om wat er gebeurd als die weken niet toevallig naar zijn idbewijs wordt gevraagd op straat, hij het niet nodig heeft om ergens in te komen, met het OV te gaan en niet naar het buitenland hoeft. Wat zijn dán nog de consequenties?
Om een beginnetje te maken met het eerste deel: je hebt het nodig bij inschrijving voor een school; allicht bij inschrijving voor een rijschool/ afrijden. Voorts soms bij aanschaf van een internationaal ticket.
Bij de aanvraag van een nieuwe ID-kaart zal de ambtenaar meedelen dat de oude ID-kaart ongeldig is, maar dat is voor jouw zoon geen nieuws. De verlopen ID-kaart kán gelijk worden ingenomen (zal niet gebeuren) maar de gemeenteambtenaar is niet bevoegd een eventuele boete op te leggen. Daar is ook geen enkele reden toe. Misschien wordt er een spoedprocedure aangeraden. Extra kosten ongeveer € 45,00 en klaar binnen één dag.
Het is heel begrijpelijk dat een 17-jarige even een korte tijd wil wachten tot de 18jarige leeftijd is bereikt, om een ID-kaart te krijgen die tien jaar geldig is. Zuinig zijn moet beloond worden.
Bedenk: de soep wordt nooit zo heet gegeten als zij wordt opgediend.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-ik-geen-identiteitsbewijs-kan-laten-zien.html
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.