Kan afwijzing voor een baan o.g.v. overkwalificatie een grond voor (ongeoorloofde) discriminatie vormen?
Immers, je voldoet gewoon aan de gestelde kwalificaties. Ik kan mij zo voorstellen dat er sprake is van ongeoorloofde discriminatie, niet zozeer o.b.v. het geldende arbeidsrecht als wel de algemenere regels van de Grondwet of artikel 5 lid 1 Algemene wet gelijke behandeling.
M.i. mag een werkgever er niet van uitgaan dat ik na verloop van tijd gedemotiveerd raak of vertrek vanwege mijn werk op lager niveau.
http://maxius.nl/algemene-wet-gelijke-behandeling/artikel5
Toegevoegd na 38 minuten:
NB: Sommige lagere opleidingen bieden wel specifieke vaardigheden aan die hogere opleidingen soms missen (denk aan HBO-Rechten en WO-Rechtsgeleerdheid, waarbij de eerste een veel grotere vaardighedenlijn in het curriculum heeft), maar bij mijn vraag laat ik dit gegeven buiten beschouwing.
In perioden van grotere werkloosheid betekent dat dat er meer werklozen komen onder diegenen die goed gekwalificeerd zijn.
Het kan een bewuste keuze zijn in tijden van grotere werkloosheid. Het heeft niets te maken met je eventuele demotivatie op termijn.
Ook in juridische zin is er in het gegeven voorbeeld geen sprake van discriminatie. De wet Gelijke behandeling wordt te pas en te onpas verkeerd gebruikt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.