Wat kun je doen als je getuige bent geweest van kindermishandeling door een minderjarige op een kleuter?
Ik zag hoe een naar schatting 14-jarig kreng een kleutertje zwaar mishandelde maar durfde niet meteen ingrijpen omdat ik als enige blanke tussen Surinamers verkeerde. Ik dacht ook heel even dat dit normaal was in hun cultuur. Ik ben wel nog een lange tijd dichtbij het kindje gebleven omdat ik voelde dat ik het moest beschermen voor nog meer kwaad. Toen het kreng weg was ben ik uiteindelijk ook vertrokken maar ik ben wel diep geschokt, vooral omdat de andere Surinaamse kinderen niet ingrepen, wat ik eigenlijk wel had verondersteld. Het betrof een klein jongetje van amper 5 jaar en voor zoverre ik had kunnen begrijpen had het niks misdaan.
Dus dan is kindermishandeling toegestaan, vind je blijkbaar. En je vond ook dat je niet hoefde in te grijpen... omdat andere kinderen dat niet deden...
Vergis ik me nu of zoek je hier alleen bevestiging voor je niet ingrijpen ?
'Kreng' is hier jou oordeel...., en daarom ben je de vrijheid van je reactie al kwijt....hoe moet je daar dan effectief een reactie op geven? Door óók een kreng te zijn?? Jouw neutraliteit brengt automatisch je creativiteit naar boven, dat heeft iedereen, en waar je mee naar voren komt....dat weet nog niemand...
Jouw neutraliteit wordt door de ' dader' ook gevoeld, je kunt zijn naam vragen als je eerst jouw naam geeft...enz.
Houd in de gaten voor jezelf, dat negativiteit met negativiteit geen positiviteit kan worden, nooit. Geef dat ' kreng' een tennisbal in kadopapier....met als tekst...als je knijpen wil doe dat maar in mij...
Dat vergeet hij/zij nóóit meer.....het hele leven blijft je dat bij....
Als voorbeeldje dan hè
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.