Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik deze organisatie aanklagen wegens het portretrecht?

Op een borrel van een organisatie waarbij ik afgelopen jaar aanwezig was zijn foto's gemaakt door een fotograaf. Op deze foto sta ik samen met mijn zus voor een wit doek geposeerd en trek ik een gek gezicht. Na het maken van de foto's werd ons gevraagd een formulier in te vullen met je emailadres, ook moest je aangeven of je toestemming gaf om de foto's te publiceren voor de organisatie. Ik heb aangegeven geen toestemming te geven. Later werd mij nogmaals gevraagd of ze het mochten publiceren, weer heb ik geen toestemming gegeven en met nadruk gezegd dat ik de foto echt niet mooi vond.
Nu gebruiken zij deze foto toch. Dit levert mij veel stress op omdat ik met nadruk heb aangegeven dat ik het niet wilde. Ik vind de foto echt heel lelijk en omdat ik al in een lastige periode zit voel ik me nog rotter dan normaal.
Kan ik deze mensen aanklagen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik las op het blog van Arnoud Engelfriet een passage hierover (zie bron)

Hij schrijft: (over portretten in opdracht) "De belangrijkste beperking is dat de maker het werk niet mag publiceren zonder toestemming van de geportretteerde."

Hij schrijft ook: (over portretten zonder opdracht) "Wie expliciet toestemming geeft, kan uiteraard later geen redelijk belang meer inroepen tegen publicatie. Voor fotografen is het dus verstandig om altijd expliciete toestemming te regelen van mensen die op een foto staan."

Het lijkt me in beide gevallen dus duidelijk dat zij, zonder jouw toestemming, de foto niet hadden mogen publiceren. Ik zou een brief sturen naar de organisatie die jouw foto heeft gepubliceerd, waarin je aangeeft dat je geen toestemming gegeven hebt voor publicatie, dat je teleurgesteld bent omdat zij jouw foto toch gepubliceerd hebben, en dat je graag de foto verwijderd ziet.

Om dat iets meer kracht bij te zetten zou je de brief aangetekend kunnen versturen als je dat wil.

Mocht dat niets uithalen, vraag dan om een kopie van jouw toestemmingsformulier. Als ze die niet meer hebben (echt of zogenaamd) dan vul je ter plekke een nieuw formulier in en maak er een foto van als bewijs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deze foto betreft een portret die niet in opdracht is gemaakt. Ze hoefden dus niet om je toestemming te vragen. Het is een beetje krom dat ze de foto alsnog plaatsen ondanks je aangaf geen toestemming te geven. Aanklagen zal helaas uitlopen tot niets, ik heb hetzelfde meegemaakt.

Je maakt de meeste kans door persoonlijk langs te gaan en even te bellen. Geef aan hoe je je voelt nadat ze de foto hebben geplaatst en probeer begripvol te blijven. Als het nette mensen betreft, zullen ze de foto weghalen.
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing