Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe krijg ik een wapenvergunning?

Hallo ,

Ik ben al een tijdje aan het overwegen om een wapenvergunning aan te vragen? Mijn doel voor het hebben van een wapen is schietsport en verzameling.

Ik vraag me af of ik een wapenverzameling mag hebben en deze wapens ook daadwerkelijk mag gebruiken bij een schietvereniging. Of moet je kiezen tussen schietsport en verzamelen?

En waar wordt er naar gekeken bij het aanvragen van een vergunning? Ik ben 19 jaar oud. 8 jaar geleden heeft mijn vader in detentie gezeten voor een periode van 2 jaar. Zelf ben ik nooit in aanraking geweest met de politie. Ik studeer momenteel Juridisch Medewerker en ik ga volgend jaar de opleiding officier vlieger doen bij de luchtmacht. Ik hoop dat dit voldoende informatie is om mijn vragen duidelijk te kunnen beantwoorden.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Om een wapenvergunning te verkrijgen, moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden hangen onder andere af van het soort wapen waarvoor u een vergunning aanvraagt. Er zijn vier soorten wapenvergunningen: ontheffing, verlof, erkenning en consent.
Voor alle vergunningen geldt:
- De aanvrager moet een redelijk belang hebben bij het voorhanden hebben van een wapen.
- Er mag geen vrees bestaan voor misbruik.

U krijgt geen vergunning, als er grond is om te twijfelen of vergunningverlening verantwoord is. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als er een ernstig vermoeden bestaat dat u een strafbaar feit heeft gepleegd. Afhankelijk van de ernst van het delict kan tot acht jaar worden teruggekeken. Ook uw psychische gesteldheid of _andere feiten en omstandigheden_ kunnen er voor zorgen dat u geen vergunning krijgt.

Heeft u een verlof, erkenning of een jachtakte nodig, dan moet u deze aanvragen bij een korpschef. Heeft u een ontheffing nodig, dan moet u deze aanvragen bij Justis.

Het bovenstaande zijn enkele stukken tekst uit de eerste bron.
Uit het feit dat men (bij de aanvrager zelf) tot acht jaar terug kan kijken, en veronderstellend dat u bijvoorbeeld nog in de ouderlijke woning woont, zou je op het eerste gezicht iets van “andere feiten en omstandigheden” kunnen veronderstellen die mogelijk (nog net) een rol zouden kunnen spelen.

Verder: succes alvast met de vliegeropleiding!

Toegevoegd na 1 dag:
Ik veranker hier met alle genoegen nog twee waardevolle bronnen van JoanDArc:
http://www.knsa.nl/leden/vog.asp
https://www.politie.nl/themas/wapens.html

(Met dank voor uw aanvulling!)
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing