Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb ik een gestolen fiets gekocht?

Ik heb een fiets gekocht op marktplaats zonder bewijzen en met maar 1 sleutel. Mijn vader zei al dat ik dat laatste niet moest doen, maar toen ik de fiets nader inspecteerde en daar ook even tijd voor kreeg, zag ik dat het framenummer een sticker was die de eigenaar er zo vanaf had kunnen trekken. Dat heeft diegene niet gedaan.

En toch ben bang. Ik vind het idee dat ik nu een tweedehands fiets heb zonder zeker te weten dat hij niet is gestolen niet zo prettig.

Kan ik ergens natrekken of mijn fiets ooit als gestolen is opgegeven? Stel dat deze wel gestolen blijkt, ben ik dan strafbaar? Tenslotte, als ik niets zeg, gebeurt er ook niets... En als de fiets wel gestolen bleek, kan ik deze altijd nog ergens dumpen, zo is het toch?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb het framenummer op een site voor gestolen fietsen opgezocht. Hieruit blijkt dat de fiets niet is gestolen. Het framenummer gaf excact het type fiets weer. Ik heb er vertrouwen in dat het een eerlijke handelaar is geweest.

Toegevoegd na 1 dag:
Om even te reageren op jullie vragen: ik heb de fiets via marktplaats zonder papieren gekocht. Ik heb inderdaad wel telefoonnummer en huisadres, maar geen ander bewijs. Geen marktplaats advertentie of emial, want ik heb gebeld. Daarnaast heeft de koper mij zelfs even alleen gelaten met de fiets. Ik denk dat een heler dat niet zou doen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Wat je kunt doen en wat mag of moet doen, zijn verschillende dingen, @taya22

Als je het zeker wilt weten, kun je bij de politie navraag doen of deze fiets gestolen is. Is de fiets van diefstal afkomstig, dan kan de eigenaar hem opeisen, tenzij jij kunt aantonen dat je deze fiets gekocht en betaald hebt [+ bon dus].
Maar niet altijd krijgt de eigenaar de fiets terug! Dat wordt per fiets/gebeurtenis bekeken.

Strafbaar ben je niet direct, wel een beetje naïef om niet met deze mogelijkheid rekening te houden.

Als je niets zegt gebeurt er inderdaad niets, behalve dat je eventueel last van je geweten krijgt...

Als de fiets gestolen blijkt, waarom zou je deze dan dumpen? Kun je beter via de politie de eigenaar opsporen en de fiets teruggeven, vind je niet? Zie het maar als leergeld.

Koop bij een fysieke winkel een fiets, hoeft niet nieuw te zijn, er zijn genoeg mensen die hun oude fiets inruilen bij aankoop van een nieuwe. Daarom hebben fietsenwinkels ook tweedehandsjes te koop.
Mijn laatste fietsen heb ik ook tweedehands gekocht bij een fietsenwinkel. Het voordeel mag duidelijk zijn: ze zijn tiptop in orde [nagekeken en gerepareerd] en je krijgt een officiële aankoopbon als bewijs dat het een niet-gestolen fiets is.

Doe je best!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijn vader heeft toevallig een fietsenwinkel en hij is verplicht om op Stopheling.nl alle fietsen te registreren en als er eentje gestolen word moet hij dat daar registreren zo zijn er wel meer winkels die hier gebruik van maken ook kan je het serie/frame nummer op de site typen of de barcode scannen met je telefoon om te kijken of het als gestolen geregistreerd staat.
Alle aangiftes aan ook hierin en je kan zelf een melding maken als er iets van je word gestolen
Geld trouwens voor alles wat een serienummer heeft: Fietsen, telefoons, tablets, computers, auto's (chassis nummer) enz.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing