Heb ik een gestolen fiets gekocht?
Ik heb een fiets gekocht op marktplaats zonder bewijzen en met maar 1 sleutel. Mijn vader zei al dat ik dat laatste niet moest doen, maar toen ik de fiets nader inspecteerde en daar ook even tijd voor kreeg, zag ik dat het framenummer een sticker was die de eigenaar er zo vanaf had kunnen trekken. Dat heeft diegene niet gedaan.
En toch ben bang. Ik vind het idee dat ik nu een tweedehands fiets heb zonder zeker te weten dat hij niet is gestolen niet zo prettig.
Kan ik ergens natrekken of mijn fiets ooit als gestolen is opgegeven? Stel dat deze wel gestolen blijkt, ben ik dan strafbaar? Tenslotte, als ik niets zeg, gebeurt er ook niets... En als de fiets wel gestolen bleek, kan ik deze altijd nog ergens dumpen, zo is het toch?
Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb het framenummer op een site voor gestolen fietsen opgezocht. Hieruit blijkt dat de fiets niet is gestolen. Het framenummer gaf excact het type fiets weer. Ik heb er vertrouwen in dat het een eerlijke handelaar is geweest.
Toegevoegd na 1 dag:
Om even te reageren op jullie vragen: ik heb de fiets via marktplaats zonder papieren gekocht. Ik heb inderdaad wel telefoonnummer en huisadres, maar geen ander bewijs. Geen marktplaats advertentie of emial, want ik heb gebeld. Daarnaast heeft de koper mij zelfs even alleen gelaten met de fiets. Ik denk dat een heler dat niet zou doen.
Er staat zonder bewijzen. Ik neem aan dat bonnetjes bedoeld wordt. Ik ga er voor het gemak vanuit dat de fiets niet is opgestuurd, dus afgehaald bij een huisadres. Heb als particulier ook nog nooit een betalingsbewijs uitgegeven. Dus ik snap je hele punt niet.
de ander verkoop ik omdat (en nu komt het) iemand me een mailtje stuurt, mijn telefoon belt en daarna langs komt. De bewijsvoering is voor beiden even groot. Nee, de bewijsvoering voor de MP-route is iets groter.
De fiets heeft blijkbaar geen ingebracht framenummer, maar een plakstickertje. Als er op of aan de fiets ook geen diefstalpreventiechip is aangebracht wordt het ook voor de politie een wankelmoedig huishouden.
Verwar trouwens via particulier aan huisadres kopen niet met kopen via Marktplaats. Net als Lies heb ik ook geen zin meer om tijd te steken in beantwoording van een vraag die er meer omgaat of men gepakt kan worden, zo ja, dan maar liever dumpen. Het kan heel goed dat de werkelijke situatie iets anders is dan vragenstelster voorstelt.
Maar iig maak ik me nu geen zorgen. De situatie vond ik niet verdacht.
Wel gek... een reactie lezen over dat iemand geen reactie wil geven.. geef dan geen reactie.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.