Heb ik een gestolen fiets gekocht?
Ik heb een fiets gekocht op marktplaats zonder bewijzen en met maar 1 sleutel. Mijn vader zei al dat ik dat laatste niet moest doen, maar toen ik de fiets nader inspecteerde en daar ook even tijd voor kreeg, zag ik dat het framenummer een sticker was die de eigenaar er zo vanaf had kunnen trekken. Dat heeft diegene niet gedaan.
En toch ben bang. Ik vind het idee dat ik nu een tweedehands fiets heb zonder zeker te weten dat hij niet is gestolen niet zo prettig.
Kan ik ergens natrekken of mijn fiets ooit als gestolen is opgegeven? Stel dat deze wel gestolen blijkt, ben ik dan strafbaar? Tenslotte, als ik niets zeg, gebeurt er ook niets... En als de fiets wel gestolen bleek, kan ik deze altijd nog ergens dumpen, zo is het toch?
Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb het framenummer op een site voor gestolen fietsen opgezocht. Hieruit blijkt dat de fiets niet is gestolen. Het framenummer gaf excact het type fiets weer. Ik heb er vertrouwen in dat het een eerlijke handelaar is geweest.
Toegevoegd na 1 dag:
Om even te reageren op jullie vragen: ik heb de fiets via marktplaats zonder papieren gekocht. Ik heb inderdaad wel telefoonnummer en huisadres, maar geen ander bewijs. Geen marktplaats advertentie of emial, want ik heb gebeld. Daarnaast heeft de koper mij zelfs even alleen gelaten met de fiets. Ik denk dat een heler dat niet zou doen.