Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ja hoor. In ziekenhuizen wordt over het algemeen helemaal niet gevraagd naar een identiteitsbewijs. Je hebt én een zorgpas én een verlopen identiteitsbewijs, dus geen probleem.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Je hebt bij inschrijving in een ziekenhuis én een geldig legitimatiebewijs nodig én een geldige zorgpas.

Een verlopen legitimatiebewijs kun je niet gebruiken om je te identificeren. Voor alle patiënten die naar het ziekenhuis komen geldt een wettelijke legitimatieplicht. Anders dan de algemene identificatieplicht is er in de zorg geen leeftijdsgrens. De identificatieplicht geldt vanaf de geboorte. Dit houdt in dat je bij elk bezoek aan het ziekenhuis een geldig legitimatiebewijs moet kunnen laten zien. Dit kan zijn een:
• paspoort
• identiteitskaart
• rijbewijs
• vreemdelingendocument

Mijn ervaring is dat er zelden meer gevraagd wordt naar je legitimatiebewijs nadat je geregistreerd bent. Een ziekenhuispas en/of afsprakenbrief is dan meestal voldoende.

Toegevoegd na 11 uur:
Een interessante reactie van JoanDArc staat hier haaks op:
"Ik kom nu al drie jaar vaak, tot zeer regelmatig in het oogziekenhuis.
Ondanks dat zelfs de Inspecteur van het Zilveren Kruis en de Inspectie van het ziekenhuis mij kennen, wordt iedere keer aan de balie waar ik mij moet melden, mijn ID-bewijs gevraagd. Ook worden alle gegevens, zoals adres en tel. nummer steeds gecheckt. Iedere keer weer, terwijl zij mij van verre al gedag zwaaien."
SimonV
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing