Mag je van de Sociale Dienst een ontvangstbewijs eisen als je persoonlijk gegevens afgeeft?
Er wil namelijk nogal vaak iets fout gaan daar en ik ben al eens geschorst omdat ik iets niet ingeleverd zou hebben, maar waarvan ik zeker wist dat ik het persoonlijk had afgegeven. Later bleek dat de receptioniste vergeten was het op de juiste plek te bezorgen en dat mijn gegeven dus nog bij de receptie rondslingerden. Maar helaas heb ik daardoor wel twee maanden geen aanvullende uitkering gehad waardoor ik rekeningen niet op tijd heb kunnen betalen en schulden heb gemaakt. Dus ik betaal nu een zware prijs voor iets wat niet mijn fout is, maar ik kan het nooit bewijzen want de Sociale Dienst weigert me een ontvangstbewijs te geven en alles aangetekend versturen kan ik me niet permitteren. Vandaar mijn vraag; weet iemand of ik het recht heb om een ontvangstbewijs te eisen?
En jammer dat (getuige de 2 maanden inhouding) de betreffende receptionist niet bereid blijkt te zijn geweest te verklaren dat het niet jouw schuld is geweest. Wat ik je wel als tip mee kan geven is: probeer zoveel mogelijk de grote/normale stroom te volgen. Dát gaat meestal het beste. 'Vreemde' zaken en uitzonderingen, dat is waar dat soort instanties altijd over struikelen. Als veruit de meeste stukken via de post binnenkomen, dan is de organisatie dáár het best op voorbereid. Ga jij nu plots zélf stukken afgeven dan is dat 'anders' en 'zeldzaam'. Zo'n receptionist krijgt niet zo vaak stukken en vergeet ze, of ze legt ze (met de beste bedoelingen) in het verkeerde postbakje. Zo worden typisch dingen vergeten of komen in de verkeerde la terecht en zit jij met de gebakken peren. De grote stroom wordt verwacht, gecontroleerd én behandeld door de juiste mensen. Het geeft daarom de meeste kans dat het goed gaat.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.