Hoe oud wordt een kweekvis?
In Nederland zijn er hele duidelijke richtlijnen over hoelang 'consumptiedieren' leven. Zo wordt een gangbare vleeskip zo'n 6 weken oud, een legkip gemiddeld bijna 1,5 jaar, een melkkoe ongeveer 6 jaar, een vleeskalf ongeveer 6 maanden en een vleesrund volgens mij ongeveer 1 jaar. Maar hoe oud wordt een vis gemiddeld, die in zo'n kweekvijver gekweekt wordt voor consumptie? (Misschien is het handig als ik dit erbij vertel: voor kweekvissen is er nog geen Beter Leven Keurmerk, maar dat komt er wel aan! Misschien worden deze vissen met dit keurmerk dus wel iets ouder, maar dat weet ik niet. Daarom bedoel ik dus de kweekvis in het algemeen).
http://www.piepvandaag.nl/ton-dekker-onthutsend-rapport-welzijn-vissen/
Sommige viskwekers zijn, in samenwerking met de Dierenbescherming, bezig om claresse, tarbot, meerval en volgens mij ook nijltilapia zo te kweken dat ze 1 ster van het Beter Leven Keurmerk krijgen. Dit zou in de tweede helft van dit jaar te koop gaan zijn (maar ja, in de veehouderij duurt het altijd lang hé). Maar omdat de Dierenbescherming het zegt, heb ik er eerlijk gezegd wel vertrouwen in.
Ik zie trouwens dat dat rapport in uw link door Wakker Dier gepubliceerd is. En zoals ik al eerder zei: ik vind Wakker Dier eerlijk gezegd over het algemeen niet zo'n goede bron. Ze zijn voornamelijk negatief en te eenzijdig. Ze kunnen beter samenwerken met de boeren. En zich ook meer gaan richten op dierenleed in de veehouderij waar écht veel aan te doen valt: veetransporten van meer dan 8 uur en het onverdoofd ritueel slachten van dieren! Maar goed, dat is hoe ik ertegenaan kijk.
En er is zo ontzettend veel mis in de bio-industrie dat je moeilijk alles kan bestrijken .Eyes on animals houdt zich dan weer meer bezig met de misstanden rond slachten en transporten.
Verder zie ik Wakker Dier niet als boer-onvriendelijk: ze bestoken niet voor niets de supermarkten die stunten met kiloknallers: Wakker Dier streeft er juist naar dat boeren voldoende verdienen zodat ze hun dieren een dierwaardig leven kunnen bezorgen.
(Ja, ik weet dat petities e.d. niet vaak helpen. Maar baat het niet, dan schaadt het niet, toch)? Alvast ontzettend bedankt, ook namens de dieren!
Ik besteed regelmatig een half uurtje met het tekenen van petities betreffende dierenwelzijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.