Mag je als werkzloze je vrienden helpen met allerlei klussen?
Een kameraad van me beweert dat als je een werkloze bent, je vrienden absoluut niet mag helpen met klusjes (occasioneel) omdat je dan strafbaar bent. Er is absoluut geen sprake van geld. Maar dan nog was zijn standpunt hetzelfde: je bent strafbaar volgens hem. Wat ik enerzijds heel dom vind maar goed :)
Mijn mening was het tegenovergestelde, maar ik weet het niet zeker en we zijn woonachtig in België.
Dus ik wou het even aan jullie vragen, weet iemand hoe dit precies in elkaar zit?
2. structureel
3. arbeid verricht, terwijl ze arbeidsongeschikt is verklaard Niet precies hetzelfde. Afgezien daarvan sta ik er wel van te kijken. Ik niet alleen. Gijsbert Vonk, hoogleraar sociaal zekerheidsrecht, vindt het een zeer opmerkelijk besluit. 'Nergens in de wet staat dat je aan de Sociale Dienst moet doorgeven dat je op je kleinkinderen past. Een zakelijke regel wordt toegepast in de familiaire sfeer. Maar daar geldt deze regel helemaal niet.' http://www.kinderopvangtotaal.nl/Gastouderopvang/Actueel/2015/3/Bijstandsoma-mag-niet-op-haar-kleinkinderen-passen-1716519W/
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.