Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit moedwillige sluipreclame, en daarmee illegaal? zie foto?

Sennheiser maakt hoofdtelefoons en lijkt custom rood wit blauwe "verpakkingen" te hebben gemaakt voor ik hou van holland met hun logo duidelijk in beeld. wellicht heeft sennheiser de hoofdtelefoon gratis aangeboden in met verfraaiing, in ruil voor sluip reclame. maar dat maakt het dus vooropgezet en bewust van zowel RTL als Sennheiser.... mag dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Bij reclameboodschappen wordt duidelijk beoogd reclame te maken, de consument te beïnvloeden. Men moet hierbij bijvoorbeeld denken aan STER- of IP-spots. De adverteerder koopt reclamezendtijd en bepaalt de inhoud van de reclameboodschap (commercial). In reclameboodschappen worden dus bedrijven, producten of diensten aangeprezen. Reclameboodschappen moeten als zodanig herkenbaar en inhoudelijk gescheiden zijn van de programmaonderdelen, en mogen alleen in een reclameblok worden uitgezonden. Sluikreclame is geen mediawettelijke term en betreft alle niet toegestane reclame in het reguliere programma.

Andere reclame-uitingen zijn onder bepaalde voorwaarden toegestaan in radio- en televisieprogramma's. Dit moet dan wel in de context van het programma gebeuren, zonder aantasting van de programmaformule of de integriteit van het programma, op een niet overdreven of overdadige wijze en zonder specifieke aanprijzingen van deze producten of diensten. Als deze grenzen worden overschreden, kan er sprake zijn van niet-toegestane reclame-uitingen.

Dus, in jouw voorbeeld sluipt hier wel sluikreclame door het programma. En da's niet toegestaan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Moedwillig, ongetwijfeld. Illegaal nee, de producent zal waarschijnlijk betalen voor de reclame aan de tvzender.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sluikreclame klinkt heel negatief... daarom noemt men dit tegenwoordig product placement. Ja, het mag. Voordat het programma begint word je gewaarschuwd met een tekstje in beeld. Iets in de trant van "Dit programma bevat gesponsorde onderdelen" ofzo. RTL maakt er, zowel naar kijkers als naar adverteerders, geen geheim van dat ze dit doen.

Volgens een rapport van PQ Media zal het gebruik van Product Placement dit jaar verdrievoudigen.

Hoe dit allemaal in zijn werk gaat wordt heel mooi uitgelegd in het programma Zonde van de Zendtijd; http://www.youtube.com/watch?v=3CvYdU9AGYU
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sluikreclame is een marketingtactiek waarbij mensen (meestal acteurs) in een toneelstuk, film, televisieserie of boek een bestaand commercieel product gebruiken.

De meest voorkomende vorm is het beschikbaar stellen van producten voor televisieprogramma's zodat deze producten zichtbaar en identificeerbaar zijn voor de kijker.
Zoals in jouw voorbeeld.

Sluikreclame is verboden op de Nederlandse televisie en radio, toch stond er in de jaren tachtig een Ikea-bank in de populaire serie Zeg 'ns AAA, dezelfde bank stond op de voorpagina van de catalogus van de meubelketen. Het was het eerste voorbeeld van brand placement in Nederland.
Coca-Cola betaalde het programma Goede tijden, slechte tijden om hun frisdrank aan de ontbijttafel (!) te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing