Zou een organisatie met als doel geldinzameling om boetes van anderen te betalen strafbaar zijn ?
(disclaimer: ik ben niets van plan, puur een gedachtenexperiment )
Stel, ik ben het fundamenteel oneens met de beboeting op een bepaalde categorie overtredingen in Nederland (bv. snelheidsovertredingen). Ik heb ook aanhang, maar politiek gezien te weinig om succes te kunnen hebben. Dan richt ik maar een organisatie op, gericht op het inzamelen van geld om boetes op dergelijke overtredingen te betalen, met dus als doel het afschrikwekkend effect van deze boetes te 'frustreren'.
Hoewel je als overheid natuurlijk niet kunt verhinderen dat iemand / een organisatie een boete voor iemand anders betaalt -dit lijkt me op zich niet strafbaar-, zou ik me zo kunnen voorstellen dat ze vinden dat een dergelijke organisatie actief tegen het regeringsbeleid ingaat, en op basis daarvan zouden willen verbieden.
Dus mijn vraag: zou een zodanige organisatie in Nederland strafbaar zijn? Zo ja, op welke gronden precies?
(de concrete aanleiding voor mijn vraag is overigens dit persbericht:
http://www.independent.co.uk/news/world/americas/aaron-and-melissa-klein-antigay-bakers-ordered-to-pay-135000-after-refusing-to-make-cake-for-samesex-wedding-10205376.html
Conservatieve groeperingen in de US zamelen geld in voor strenggelovig bakkersechtpaar dat wegens weigering bakken huwelijkstaart voor lesbisch paar, na veroordeling een boete van $135.000 kreeg. Waarna de legitimiteit van de geldinzameling door verschillende partijen ter discussie wordt gesteld)
2Deelneming aan de voortzetting van de werkzaamheid van een organisatie die bij onherroepelijke rechterlijke beslissing verboden is verklaard of van rechtswege is verboden of ten aanzien waarvan een onherroepelijke verklaring als bedoeld in artikel 5a, eerste lid, van de Wet conflictenrecht corporaties is afgegeven, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
3 Ten aanzien van de oprichters, leiders of bestuurders kunnen de gevangenisstraffen met een derde worden verhoogd.
4Onder deelneming als omschreven in het eerste lid wordt mede begrepen het verlenen van geldelijke of andere stoffelijke steun aan alsmede het werven van gelden of personen ten behoeve van de daar omschreven organisatie.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.