als je bij verstek veroordeeld wordt, kun je dan de zaak nog een keer laten voorkomen?
Dat is hooguit bij Civiel recht. De tenuitvoerlegging van het verstekvonnis kan dan worden geschorst, totdat uitspraak is gedaan in de zaak die aanhangig is gemaakt via een verzetsprocedure.
Uw bijgevoegde uitspraak is geen betreft geen herziening na een bij verstek veroordeling middels een strafzaak.
1. Op aanvraag van de procureur-generaal of van de gewezen verdachte te wiens aanzien een vonnis of arrest onherroepelijk is geworden, kan de Hoge Raad ten voordele van de gewezen verdachte een uitspraak van de rechter in Nederland houdende een veroordeling herzien:
Vrij vertaald:
De procureur-generaal (PG) van het parket bij de Hoge Raad is wettelijk bevoegd onderzoek te doen naar de vraag of er grond is voor de herziening van een onherroepelijke veroordeling. Voordat de PG tot een dergelijk onderzoek kan beslissen, moet zijn voldaan aan een aantal voorwaarden. Zo moet het gaan om een onherroepelijke veroordeling voor een misdrijf waarvoor wettelijk een gevangenisstraf van twaalf jaar mogelijk is. Dit misdrijf moet de rechtsorde ernstig hebben geschokt. Bovendien moeten er voldoende aanwijzingen zijn dat er mogelijkerwijs sprake is van een grond tot herziening en moet het verzochte onderzoek noodzakelijk zijn.
http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Hoge-Raad/OverDeHogeRaad/Bijzondere-taken-HR-en-PG/Pages/Verzoektotnaderonderzoek,.aspx Aangezien ik geen zin heb in een nietes-welles spelletje laat ik het hierbij. Mijn antwoorden zijn, dacht ik, duidelijk genoeg.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.