Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe blijven flessen eigendom van de brouwerij?

ik gooi altijd alle flessen gewoon in de kliko.
de vuilnisbak...
ook flessen met statiegeld.
maar daar staat op dat die eigendom blijven van de brouwerij.
nee ik drink zelf niet meer.
gasten wel.
maar om die flessen terug te brengen vind ik te zwaar met de fiets. of in de glasbak. die is best ver weg.
maar ben ik in overtreding? met flessen van de brouwerij weggooien.
want dat blijkt hun eigendom te zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van mij mogen ze het meenemen. maar zoveel is het ook weer niet. gasten nemen dat meestal zelf mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik bedoel dat buren het soms al meenemen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Pruts toch, de brouwerij zal jou daarvoor echt geen proces aandoen. Wees gerust en mik ze gewoon in kliko.

Alleen, de kinderen uit de buurt, kan je d'r best blij mee maken. Levert toch weer 'n zakcentje op! En....., de jeugd heefd de toekomst!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee,je bent niet in overtreding,maar wel een dief van je eigen portemonnee.
Maar als het je idd te zwaar kun je het zo doen. En kan de brouwerij naar zijn flessen fluiten!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De flessen blijven eigendom van de brouwerij etc., dat staat er inderdaad vaak op.

Of het juridisch gezien klopt weet ik niet, maar ik denk dat je dat zo op moet vatten als dat ze inderdaad eigendom zijn en blijven van de desbetreffende partij.

Als je een bierflesje als voorbeeld neemt, dat zal wellicht meer waard zijn dan de €0,10 of €0,15 (wat is het eigenlijk?) die ze ervoor teruggeven (en die je er zelf voor betaald hebt).

Ik neem ook aan dat de eigenaar wel rekening houdt met een deel verlies door mensen die de verpakkingen weggooien en dergelijke.

Ik ben geneigd te denken in de richting van bijvoorbeeld bruikleen of zo, hoewel het statiegeld meer bedoeld is om (zwerf)afval te voorkomen.

Als je het ver zoekt zou je er verduistering van kunnen maken, dat is een misdrijf (dit hangt of staat echter wel met wie formeel eigenaar is). Ik denk echter dat dat te vergezocht is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de term, onvervreemdbaar eigendom van ** is niet dat je de voorwerpen niet in de kliko mag gooien maar dat je nooit kan zeggen die voorwerpen zijn van mij en ik verkoop die voor een hoge prijs aan een ander , het word vaak gebruikt voor fust welk gehuurd word en waar de eigenaar voor ontwikkeling veel geld heeft geinvesteerd om de verpakking te laten maken en hij voorkomt daarmee dat er fust bij andere leveranciers terecht komen die dan de ontwikkelkosten niet hoeven te dragen,ook als een flesje kapot gaat hoef je niet bang te zijn voor rechtsvervolging door de brouwer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze bedoelen dat alleen zij die flessen mogen hervullen, en dat bijvoorbeeld Hertog Jan, niet de amstelflessen mag vullen en zo weer mag verkopen. Hetzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld colaflessen, Pepsi mag niet in een cocacola fles
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding