Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik met een verlopen verblijfsvergunning naar Duitsland voor 3 dagen met school?

Mijn ouders zijn bieden van Turks afkomst, en hebben allebei een Turks paspoort, geen Nederlandse. Ik heb zelf ook geen Nederlands paspoort. Mijn paspoort en mijn verblijfsvergunning zijn verlopen. Ik wil aanstaande maandag naar Berlijn als klassenuitje.

Kan ik toch naar Duitsland met een verlopen verblijfsvergunning?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dat mag in elk geval niet.

Je hebt een geldig paspoort nodig en daarnaast een geldige verblijfsvergunning van een Shengen-land of een Visum.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Officieel mag het dus niet. Je moet ten allen tijde wel de beschikking hebben over tenminste een geldige ID-kaart.
Nou wordt er in het Schengen gebied, waar Nederland en Duitsland toe behoren, nog nauwelijks gecontroleerd op paspoorten en ID kaarten.
Het wordt alleen lastig tot zeer lastig als je in Duitsland en Berlijn betrokken raakt bij een incident. Het eerste waar men dan naar zal vragen is een ID bewijs.
Een nog maar kort geleden verlopen ID of paspoort is geen probleem.
Binnen het Schengen gebied mag men officieel nog reizen met een tot 5 jaar verlopen ID of paspoort.

Bij schoolreisjes is in eerste instantie de school aansprakelijk voor de naleving van de geldende wetten. Dus de school moet de beslissing nemen of je nog mee mag of niet.
Of de verblijfsvergunning daarbij een rol zal spelen is dan aan de school of die het risico wil nemen.
Als er een nieuwe verblijfsvergunning in aanvraag is of al onderweg is dan hoeft dat geen probleem te zijn. Maar feit is wel dat zodra een verblijfsvergunning voor een EU land verlopen is en niet meer verlengd wordt, dat dan daarmee het verblijfsrecht in de gehele EU is komen te vervallen.

Je zal er dus rekening mee moeten houden dat je deze trip niet mee kunt maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing