Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je in je auto rijden met aftandsbediening op de achterbank i.p.v achter het stuur?

In een aflevering van MythBusters zag ik Jamie in een auto rijden die hij op afstand bestuurbaar had gemaakt.
Hij kon met de afstandsbediening alle pedalen, de versnelling en het stuur bedienen.

Hij bestuurde de auto vanaf de achterbank. Erg grappig eigenlijk.
Maar zou je zo in NL op de weg mogen? En zo niet, welke wet verbied dat?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Volgens mij is er geen wet die specifiek het bedienen met een afstandsbediening verbied.
Toch zal het praktisch niet voorkomen dat je je legaal op een dergelijke manier kunt vervoeren. Nadat je de auto gemodificeerd hebt, zal de RDW (Dienst Wegverkeer) deze moeten herkeuren en het lijkt me stug dat een dergelijk vehikel op goedkeuring kan rekenen. Deze zal namelijk niet voldoen aan de Regeling Voertuigen; hoofdstuk 6. Wijziging in de constructie. (bron 1)

Dus concreet:
Voor zover ik na kan gaan is er geen wet die specifiek verbiedt je auto middels een afstandsbediening te besturen.
Er is wel regelgeving die het onmogelijk maakt dat een dergelijke auto legaal op de openbare weg rijdt.
Mocht je van de weg gehaald worden, dan wordt het kenteken geschorst en krijg je een proces-verbaal omdat de auto technisch niet voldoet aan deel 1A van het kentekenbewijs: het voertuigbewijs. (bron 2)
Bovendien is een auto met afstandsbediening, zoals Jamie in Mythbusters met enige regelmaat in elkaar zet, niet zo makkelijk te besturen.
Alleen al vanwege je weggedrag zou dan ook je rijbewijs ingenomen kunnen worden, wanneer de verbalisant van mening is dat je gevaar of hinder veroorzaakt met je auto; de zogenaamde artikel 5 procedure. (bron 3)

Toegevoegd na 1 minuut:
Het bleek toch minder concreet dan ik in eerste instantie vermoedde. Waarvoor excuses. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing