Kan een zakelijke huurovereenkomst tijdens de (vooraf vastgestelde) looptijd door de verhuurder ontbonden worden?
Ik wil een kantoorunit huren in een bedrijfsverzamelpand, dit t.b.v. mijn nieuwe bedrijfsactiviteiten. Het betreft een eenmanszaak in de zakelijke dienstverlening. Ik ga alleen bureauwerkzaamheden uitvoeren.
Ik heb een huurovereenkomst conform (model Raad voor Onroerende Zaken, juli 2003) ROZ ontvangen voor de duur van 1 jaar, met gelijke verlengperioden. Ik kan mij vinden met de strekking van deze overeenkomst.
Ik zou echter graag direct voor de duur van 4 jaar willen huren. Nu zou ik volgens de verhuurmakelaar niet zelf kunnen ontbinden in de looptijd van 4 jaar en de verhuurder (de eigenaar) kan dit wel...?! Dit is natuurlijk erg merkwaardig. Mijn inziens klopt dit totaal niet. Er werd dan ook expliciet telefonisch aangegeven dat de verhuurder altijd van een huurder af kan komen…vanwaar dan een huurovereenkomst..?!
Welke (zwaarwegende) gronden kan een verhuurder c.q. eigenaar een huurovereenkomst ontbinden? Uiteraard kan ik mij o.a. de volgende zaken goed voorstellen; huurachterstand, ontoelaatbaar gedrag, vernieling, diefstal e.d.
Uiteraard zal ik mij als een voorbeeldig huurder gedragen en mij houden aan alle verplichtingen die in de huurovereenkomst en aanvullende huisregels gesteld zijn.
Wie kan mij vertellen wanneer er gronden zijn om een huurovereenkomst tussentijds te ontbinden?
Kan bovendien een verhuurder na de huurovereenkomst (eenzijdig) ontbinden, hoe lang de initiële huurtermijn dan ook is?
Wie heeft er raad voor mij? Dank daarvoor!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.