Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb 2 pakketjes ontvangen van 2 bedrijven die samen werken. Moet ik nu het andere pakket terug sturen?

Ik heb een dashcam blackvue gekocht op internet, hij deed het niet en daarom terug gestuurd en kreeg netjes een nieuwe terug gestuurd om niet te hoeven wachten op mijn opgestuurde pakket. Dat was heel netjes, maar: dat bedrijf heeft hun leverancier geïnformeerd over het product en tot mijn verbazing heb ik vanuit hun ook een nieuwe dashcam gekregen, maar zie dat deze niet voor mij is als ik de papieren leest die in de doos zaten, maar op het doos stond wel mijn adres en naam, heel raar. Maar ik heb nu 2 dashcam van totaal 844 euro thuis liggen. Moet ik hem terug sturen of geen slapende honden wakker maken. Hoe is het juridisch gesteld?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Juridisch kom je op artikel Bw7:7

Burgerlijk Wetboek Boek 7

Artikel 7
1
Degene aan wie een zaak is toegezonden en die redelijkerwijze mag aannemen dat deze toezending is geschied ten einde hem tot een koop te bewegen, is ongeacht enige andersluidende mededeling van de verzender jegens deze bevoegd de zaak om niet te behouden, tenzij het hem is toe te rekenen dat de toezending is geschied.
2
De toezending aan een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf van een niet door deze bestelde zaak met het verzoek tot betaling van een prijs, terugzending of bewaring, is niet toegestaan. Wordt desalniettemin een zaak toegezonden als bedoeld in de eerste volzin, dan is het in lid 1 bepaalde omtrent de bevoegdheid, de zaak om niet te behouden, van overeenkomstige toepassing.
3
Indien de ontvanger in de gevallen, bedoeld in de leden 1-2, de zaak terugzendt, komen de kosten hiervan voor rekening van de verzender.
4
Lid 2 is van overeenkomstige toepassing op het verrichten ten behoeve van een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf van een niet door deze opgedragen dienst.

Ik adviseer om contact op te nemen met de bedrijven en hen de kosten voor het retourneren te laten betalen.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Volgens consuwijzer hoef je niet perse iets te doen. Maar lijkt mij dat het foutje toch beter gemeld kan worden, waar vind je nog een bedrijf dat zo zijn best doet?

Wat moet u doen als u een product ongevraagd toegestuurd krijgt?

Eigenlijk hoeft u niets te doen, als u een product ongevraagd toegestuurd krijgt.

Wilt u toch iets doen? Neem dan contact op met de ondernemer en probeer samen tot een oplossing te komen. Lukt dat niet? Dan kunt u de ondernemer een brief schrijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerlijkheid duurt het langst. Aangezien je aan de papieren kan zien dat deze niet voor jou was bedoeld, gewoon even bellen met ze, en het netjes afhandelen. Je hebt toch je eigen dashcam nu?

Gewoon een schoon geweten houden en netjes oplossen. Dit is namelijk eerder een foutieve zending, dan een ongevraagde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding