moet je op de fiets aan de kant gaan als er gebelt word?
Stel:
Je fiets met z'n 2en naast elkaar. Achter je wil een fietser erlangs. Diegene belt, schreeuwt of maakt het anders duidelijk dat hij er langs wilt.
Is het verplicht om dan achter elkaar te gaan fietsen? Kan je er een boete voor krijgen?
En als een auto achter je rijd, toetert. Moet je dan achter elkaar gaan fietsen?
Dat is de vraag toch niet? Voor zover ik weet heeft Amadea gelijk. Je mag naast elkaar fietsen zolang je het overige verkeer niet hindert. Echter, geldt ook dat je pas mag inhalen als je ander verkeer niet in gevaar brengt. Dus door het niet op zij gaan, hinder je het overige verkeer. Diegene die inhaalt mag eigenlijk niet bellen omdat er geen direct gevaar is. Diegene wil er alleen langs.
Dus in feite ben je in een impasse. Wie doet wat als eerste. Ik weet niet precies hoe dit juridisch geregeld is. Wat het algemeen fatsoen doet, vind ik een andere discussie.
- technisch : kun je een bekeuring krijgen.
- sociaal: ik wil met niemand rekening houden. De technische antwoorden zitten in verkeersregels. Daarbij zijn er aandachtspunten van "hinderen" en "gevaar" . Sociaal: Wanneer iemand aangeeft te willen passeren dan is het voor jou niet vanzelfsprekend dat je daar rekening mee houdt. Tegelijk heb ik wel de indruk dat je graag hebt dat twee langzaam fietsende dametjes voor jou aan de kant moeten. Hier kan ik me in vergissen...
Je geeft wel blijk van onwil om je aan te passen, want je vertaalt het in je vraag of je ook "verplicht" bent om aan de kant te gaan. Bedenk eens hoe jij zou willen dat men op jou verzoek (ik wil graag inhalen) zou reageren.
Deze methode heet: ga eens in andermans schoenen staan.
Je gaat er dus al van uit dat iemand niet aan de kant gaat. Dat is een aanname gebasseerd op niets. Misschien is het een interesse, is het bij een discussie ter sprake. Je weet het niet. Zelfs als reactie draagt het niets bij behalve dat het duidelijk maakt dat er wellicht bij jezelf een bepaalde vorm van frustratie aanwezig is over het feit dat er fietsers zijn die inderdaad niet aan de kant gaan en het overige verkeer hinderen. Bottomline, je weet niet waarom de vraag gesteld is en dat doet ook niet ter zake. De reactie voegt ook niet in de verste verte iets toe...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.