Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil een appartement huren in Amsterdam en mijn ouders willen de huur gaan betalen. Mijn inkomen is niet genoeg om de huur zelf te voldoen. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Natuurlijk mag dat !

Waar je wel rekening mee moet houden is dat voor bepaalde overheidsinstanties het bedrag dat je ouders bijdragen als extra inkomen gezien kan worden.

Maar als je dat keurig opgeeft is er niets aan de hand.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Er is geen enkel probleem als uw ouders (een gedeelte van) de huur betalen. Let u er wel op dat uw ouders u maximaal € 5277 per jaar schenkbelastingvrij mogen schenken. Dat is toch al zo'n € 435 per maand belastingvrij. Meer schenken mag, maar dan moet er volgens de regels 10% schenkbelasting worden betaald over het bedrag boven de vrijstelling.

De vraag is niet: Mogen mijn ouders de huur betalen. De vraag is: zijn er voor mij mogelijkheden te huren bij een te laag inkomen. Het antwoord zal afhangen van de verhuurder. Een woningbouwvereniging zal waarschijnlijk niet verhuren bij een te laag inkomen. Een particuliere verhuurder mogelijk wel.
fisbel
10 jaar geleden
Het maakt de verhuurder of de woningbouwvereniging niet uit wie de huur betaalt als de huur maar betaald wordt. Er mag sociaal gehuurd worden als het inkomen onder een bepaalde grens zit. Wel blijft de huurder verantwoordelijke voor correcte betaling van de huur.

Ik moet de eerste verhuurder nog tegen komen die zegt ik verhuur niet want u heeft te laag inkomen.

Als er sprake is van studie dan mogen de ouders meer schenken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing